עו"ד עידן שטרן, צילום רז רוגובסקי
עו"ד עידן שטרית, צילום רז רוגובסקי

איך מתחילים תהליך התחדשות עירונית, מה בודקים ואיך בוחרים יזם? ראיון עם עו"ד עידן שטרית

הוא דור שלישי בפתח תקווה, מלווה בעיר פרויקטים רבים של התחדשות עירונית, ונחשב למומחה גדול בתחום. מתעניינים בפינוי-בינוי? מומלץ לקרוא את הראיון הזה

פורסם בתאריך: 16.7.24 17:32

העיר פתח תקווה, העיר החמישית בגודלה במדינת ישראל, ממשיכה לגדול ולשנות את פניה. תנופת הבנייה וההתחדשות העירונית ניכרים היטב בעיר. בכל פינה צצים מידי יום עוד ועוד פרויקטים של התחדשות עירונית, בניינים ותיקים נהרסים לטובת בניינים חדשים ומשופרים יותר, עם ממ"דים ומרפסות. התושבים זוכים בנוף עירוני משודרג ואיכות חיים משופרת.
מי שמלווים לא מעט מהדיירים וניתן לראות אותם בפרויקטים רבים של התחדשות עירונית, הם חברי הצוות של משרד עו"ד עידן שטרית ושות', שנחשבים למומחים בתחום. "המשרד שלנו מלווה עשרות פרויקטים ובעלי דירות, מהשלב ההתחלתי ועד רגע מסירת המפתח", מציין עו"ד שטרית. "אנחנו עוזרים לדיירים להתגבש, לעשות את התהליך בצורה תקינה, למנות נציגות, למנות מפקח, לערוך מכרז יזמים מסודר ולבחור את היזם שהוא הראוי, המתאים ביותר ועם התמורה המיטבית לבעלי הדירות. אנחנו יודעים לזהות מי הוא יזם אמיתי בעל רקע וניסיון בתחום ההתחדשות העירונית וכן יודעים מה צריך לבדוק בהצעות של היזמים ועל היזמים עצמם. אנחנו עובדים כמעט מול כל היזמים בעיר, מכירים את כל הגופים הרלוונטיים ויהיה קשה להפתיע אותנו בפתח תקווה".

מהי החשיבות של עורך דין בפרויקט התחדשות עירונית?
"ראשית צריך לבחור עו"ד, שזאת האבן דרך הראשונה בפרויקט. עו"ד שייצג את הדיירים נאמנה, שישמור על האינטרסים שלהם, יסייע ויכווין אותם מהשלב הראשוני. צריך להבין שדיירים שנכנסים לתהליך של התחדשות עירונית, זה כמו יזם שמתחיל פיילוט שהוא לא מכיר ולא עשה מעולם ולכן חשוב שזה ייעשה באמצעות גורם שמכיר את התהליך היטב וידע להנגיש את התהליך לדיירים. וכאן נכנס לתמונה עורך דין מנוסה שמכיר היטב את התחום".

חשוב לדעת, מסביר עו"ד שטרית, שבבניין שמתחיל תהליך של התחדשות עירונית יש מגוון רחב של דיירים ודעות. דיירים מבוגרים, בעלי דירות שונות, דיירים סרבנים או כאלה שלא מתגוררים בבניין ודירותיהם מושכרות. "כאן נכנס המקום שלנו כעורכי דין לפשט להם את הדברים", הוא מציין, "אנחנו עוזרים להנגיש את התהליך לכלל בעלי הדירות, להסביר להם מה הזכויות שלהם ולשמור עליהם לאורך כל הדרך. בנוסף, חשוב לבדוק האם הבניין עומד בקריטריונים של פרויקט התחדשות עירונית".

עו"ד שטרית מציין שכיום במדינת ישראל, התהליך מיועד לבניינים שהיתרי הבנייה שלהם אושרו עד ה- 1.1.1980 ולא מוגנים מפני רעידות אדמה.

ביוני 2022 אושר בכנסת 'חלופת שקד' תיקון לחוק התכנון ובניה. 'חלופת שקד', מאפשרת להתאים את ההתחדשות העירונית לצרכיה, לשפר את התשתיות הישנות בעיר ולפתח שטחי ציבור. "החלופה מאפשרת להרחיב את היריעה ולבצע פרויקטים שלא זכאים לתמ"א 38", אומר עו"ד שטרית. "במסגרת חלופת שקד, העירייה לא רק נותנת, אלא גם מקבלת והיא שותפה לתהליך. היתרון פה הוא שבניינים שלא היו זכאים להתחדשות עירונית, יוכלו לעשות זאת".

עידן שטרית ושות' משרד עורכי דין ונוטריון נוסד לפני כ- 14 שנה ועוסק בתחום הנדל"ן וההתחדשות העירונית ובפרט בעיר פתח תקווה. עו"ד שטרית: "הקשר שלי לעיר הוא מאוד אישי. אני דור שלישי בעיר, מתגורר בה עם משפחתי באושר. אנחנו מלווים בעיר עשרות פרויקטים מרכזיים של פינוי ובינוי: במתחם יוספטל, מתחם דגל ראובן צה"ל, מתחם השלושה ועוד. מדובר במתחמים משמעותיים שקורמים עור וגידים בימים אלה".

עו"ד שטרית מוסיף: "מעבר לשליחות שאני רואה בעשייה שלנו, אנחנו עוזרים לדיירים בעלי מוגבלויות, מקדמים פרויקטים, מצליחים לפתור בעיות מורכבות בפרויקטים שנתקעו ומקבלים על כך המון פירגון ותגובות חיוביות מבעלי הדירות. אנחנו מסתכלים במשרד על היום שאחרי המלחמה. אני רואה את פתח תקווה ממשיכה לפרוח ולהיות שחקנית משמעותית בהתחדשות עירונית באזור המרכז. אפשר לראות שבחמש השנים האחרונות, החברות הגדולות שלא היו בונות בעיר, הגיעו לפתח תקווה ומחפשות פרויקטים. זה מתרחש באמצעות תהליך בריא ותקני שנעשה ע"י העירייה. מהרגע שנפתחה מנהלת כרמים להתחדשות עירונית, יש בפתח תקווה תנופה אדירה של התחדשות וכיף ונעים לעבוד בעיר".

בימים אלה יצא לדרך פרויקט מיוחד מאוד, הבניין ברחוב הרצל 74 בפתח תקווה.
"נכון, זה פרויקט מאוד מרגש שבו אנחנו מייצגים את בעלי הדירות. בשנת 2021 בעיצומו של מבצע שומר חומות ספג הבניין פגיעה ישירה מטיל שנורה מרצועת עזה. מאז המבנה הוכרז כמבנה מסוכן והדיירים פונו למשכן זמני. כל התהליך עבר בצורה מדהימה, קיבלנו סיוע בכל דבר שהיינו צריכים לטובת קידום הפרויקט ע"י כלל הגורמים".

עו"ד שטרית: "אנחנו גאים להיות חלק משמעותי בחידוש העיר ובכך לסייע לאלפי בעלי דירות להיות זכאים לדירה חדשה, מוגנת ובטוחה".

ליצירת קשר ולייעוץ:

טלפון: 03-5185888

לשליחת וואטסאפ לחצו כאן

דוא"ל: [email protected]

אתר: https://ishitrit-law.co.il/

פייסבוק: https://www.facebook.com/profile.php?id=100093403219258

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר