9.7 שנים הוא הגיל הממוצע של כלי הרכב הפרטיים במודיעין עלית, העיר עם כלי הרכב ה"מבוגרים" ביותר בארץ. כך עולה מנתונים שמפרסמת עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. גילם הממוצע של כלי הרכב בישראל הוא 7.1 שנים (נכון לשנת 2021). מדובר בעליה קלה בגילם הממוצע של כלי הרכב הפרטיים בהשוואה לשנת 2020 שבה הגיל הממוצע של כלי הרכב הפרטיים היה 7.0 שנים.
גילם הממוצע שלך כלי הרכב הפרטיים בירושלים (מקום חמישי) הוא 9.1 שנים לעומת תל אביב-יפו בה הגיל הממוצע הוא 5.8 שנים. בירושלים יש גם כאלף כלי רכב פרטיים יותר מאשר בתל אביב-יפו. קלנסוואה (9.5 שנים), ביתר עלית (9.3 שנים) ואום אל פחם (9.1 שנים) סוגרות את חמשת הערים עם כלי הרכב הוותיקים ביותר. מניתוח הנתונים עולה כי בישובים הערביים ובישובים חרדים נמצא ריכוז גבוה של כלי הרכב ישנים בהשוואה לערים הגדולות.
צמרת רשימת הערים בהן כלי הרכב החדשים ביותר בשנת 2021 כוללת את חולון עם ממוצע גיל של 5.7 שנים ו-91,140 רכבים, ראשון לציון עם מוצע גיל של 5.8 שנים ו-125,354 רכבים, רמת גן (5.1 שנים), תל אביב-יפו (5.8 שנים) וחיפה (6.2 שנים).
ומה קורה בערי האזור?
בפתח תקוה היו בשנת 2021 88,476 רכבים עם ממוצע גיל של 7.1 שנים
בראש העין היו בשנת 2021 30,720 רכבים עם ממוצע גיל של 6.6 שנים
בהרצליה היו בשנת 2021 45,009 רכבים עם ממוצע גיל של 6.8 שנים.
ברעננה היו בשנת 2021 34,391 רכבים עם ממוצע גיל של 6.7 שנים
בכפר סבא היו בשנת 2021 41,112 רכבים עם ממוצע גיל של 7 שנים
באור ירוק מציינים כי 729,052 כלי רכב בני יותר מעשר שנים (שנת עליה לכביש עד 2011) נעים בכבישי ישראל נכון לשנת 2021. ככל הנראה ברובם המוחלט של כלי הרכב הללו לא מותקנות מערכות בטיחות אקטיביות שיכולות להציל חיים במקרה של תאונה ולכן הנוסעים בהם נמצאים בסכנה גדולה יותר לעומת נהגים עם כלי רכב חדשים בעלי מערכות בטיחות מתקדמות.
עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2021 עלו על כבישי ישראל 165,604 כלי רכב חדשים. בסך הכל ישנם 2,358,238 כלי רכב פרטיים (גיל ממוצע שבע שנים) בישראל.
עשרת הערים עם גיל הרכב המבוגר ביותר בשנת 2021:
• במודיעין עלית 4,575 כלי רכב פרטיים, וגילם הממוצע עמד על 9.7 שנים.
• בקלנסווה 8,214 כלי רכב פרטיים, וגילם הממוצע עמד על 9.5 שנים.
• בביתר עלית 5,109 כלי רכב פרטיים, וגילם הממוצע עמד על 9.3 שנים.
• באום אל פחם 18,999 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.1 שנים.
• בירושלים 231,110 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.1 שנים.
• בשפרעם 16,309 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
• באלעד 6,221 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
• בבאקה אל גרביה 11,071 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
• בטייבה 16,306 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 8.9 שנים.
• ברהט 14,834 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 8.8 שנים.
עשרת הערים עם גיל הרכב הצעיר ביותר:
• בלוד 49,071 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.5 שנים.
• ברמת גן 87,608 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.1 שנים.
• בחולון 91,140 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.7 שנים.
• בראשון לציון 125,354 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.8 שנים.
• בתל אביב-יפו 221,428 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.8 שנים.
• חיפה 118,940 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.2 שנים.
• מודיעין מכבים רעות 36,675 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.2 שנים.
• ברמת השרון 21,649 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.4 שנים.
• בראש העין 30,720 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.6 שנים.
• בנס ציונה 18,973 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.7 שנים.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כלי רכב ישנים מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב חדשים. בכלי הרכב הישנים אין מערכות בטיחות אקטיביות אשר מונעות בעזרת טכנולוגיה תאונות דרכים ולמעשה מפצות על טעויות הגורם האנושי. במקרה חירום כלי הרכב נדרש להיות בשיא תקינותו. השלדה, חגורות הבטיחות, המנוע ושאר האביזרים חייבים לספוג את עוצמת המכה ולהגן על יושבי הרכב. כלי רכב ישנים עלולים להפוך למלכודת מוות עבור נוסעים בהם. לכן, האינטרס של המדינה ובעיקר של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הוא להוריד את אותם כלי רכב ישנים מהכביש כדי לצמצם את תאונות הדרכים. חייבים להחזיר את תכנית הגריטה שעודדה אזרחים להיפטר מהרכב הישן שלהם תמורת תשלום כספי. בכך נוכל להפחית את זיהום האוויר וגם להציל חיים".
"אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והמשרד להגנת הסביבה. התכנית אפשרה לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה תמורת 3,000 שקלים. גריטת כלי הרכב מצמצמת את הסיכון לתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ולמעשה מורידה מהכביש כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים. עלות התכנית שפעלה בעבר נאמדה בכחמישה מיליון שקלים (באחריות המשרד לאיכות הסביבה ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים). תכנית הגריטה פעלה לאחרונה בחודש נובמבר 2013 וגם אז ליום אחד בלבד. התכנית יצאה לדרכה בשנת 2010 אז הציע משרד האוצר לשלם לכל בעל רכב בן 20 שנה ויותר 3,000 שקלים תמורת מכונית שבמרבית המקרים הייתה מסוכנת ומזהמת וללא מערכות בטיחות בסיסיות כמו מניעת נעילת גלגלים או החלקה, זאת מתוך כוונה כי בעל הרכב יחליף אותה בחדשה, בטוחה ומזהמת פחות. הכסף אותו הקציבה המדינה נגמר, התכנית הופסקה, חזרה שוב ושוב הופסקה בפעם האחרונה, עקב הקצאת מימון נמוכה וזאת למרות דרישה גבוהה מצד הציבור".
תגובות