מספר ההרוגים בעלייה והאכיפה בירידה: בשנת 2023 חלה עלייה חדה ומדאיגה במספר ההרוגים בקרב רוכבי אופניים חשמליים בעוד שמנגד נרשמה ירידה במספר הדו"חות הניתנים לרוכבי אופניים חשמליים, כפי שעולה מנתונים של משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת "אור ירוק".
18 רוכבי אופניים חשמליים נהרגו מתחילת שנת 2023 בתאונות דרכים, לעומת ארבעה רוכבים שנהרגו בתקופה המקבילה בשנת 2022, יותר מפי ארבע. עד כמה שנת 2023 היא קטלנית במיוחד לרוכבי האופניים החשמליים? לשם השוואה, בכל שנת 2022 נהרגו 12 רוכבי אופניים חשמליים.
19,516 דו"חות רשמו במשטרת ישראל לרוכבי האופניים חשמליים בשנת 2022 (54 דו"חות בממוצע בכל יום). בהשוואה לשנת 2021 מדובר בירידה חדה של כ-20% במספר הדו"חות שרשמו השוטרים, כאשר בשנת 2021 נרשמו 24,494 דוחות. שנת 2022 מהווה את השנה הרביעית ברציפות שמספר הדו"חות שרושמים במשטרה לרוכבי האופניים החשמליים נמצא במגמת ירידה וזאת כאמור במקביל לעלייה במספר ההרוגים.
גם בערי האזור חלה ירידה במספר הדו"חות. בפתח תקוה נרשמו 273 דו"חות בשנת 2022, ירידה חדה לעומת 1,078 דו"חות בשנת 2021, 732 דו"חות בשנת 2020, 172 דו"חות בשנת 2019, 61 דו"חות בשנת 2018.
בהרצליה נרשמו בשנת 2022 רק 199 דו"חות בלבד, כאשר בשנים הקודמות: 228 דו"חות בשנת 2021, 871 דו"חות בשנת 2020, 948 דו"חות בשנת 2019, 830 דו"חות בשנת 2018.
בכפר סבא מספר הדו"חות נמוך בהרבה: 94 דו"חות נרשמו בשנת 2022, 111 דו"חות בשנת 2021, 78 דו"חות בשנת 2020, 74 דו"חות בשנת 2019 ו- 29 דו"חות בלבד בשנת 2018.
גם ברעננה מספר הדו"חות נמוך מאוד: 66 דו"חות בלבד נרשמו בשנת 2022, 108 דו"חות נרשמו בשנת 2021, 83 דו"חות נרשמו בשנת 2020, 132 דו"חות בשנת 2019, 13 דו"חות בשנת 2018.
על פי הנתונים, 66% מהדו"חות שנרשמו בשנת 2022 לרוכבי האופניים החשמליים היו בגין רכיבה ללא קסדה, זו השנה השנייה ברציפות שבה נרשמת ירידה במספר הדו"חות לרוכבים ללא קסדה, הנתון הנמוך ביותר בארבע השנים האחרונות. 21% מהדו"חות נרשמו בגין רכיבה על המדרכה. בסוג עבירה זו נרשמת ירידה במספר הדו"חות שנה רביעית ברציפות. 5% מהדו"חות נרשמו בגין רכיבה על אופניים חשמליים כשטרם מלאו לרוכב 16 (גיל הרכיבה המינימלי), 5% מהדו"חות נרשמו בגין רכיבה על אופניים חשמליים במעבר חציה. 2% מהדו"חות נרשמו בגין רכיבה שלא בשביל האופניים ו-1% מהדו"חות נרשמו בגין רכיבה שלא על גבי המושב.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מרכזי הערים הפכו למקום שמפחיד להסתובב בו. רוכבי אופניים חשמליים רבים מצפצפים על החוק, רוכבים על המדרכה, עוברים באור אדום, ומסכנים את עצמם כאשר הם רוכבים ללא קסדה. אל מול המציאות הזו מדינת ישראל לא הוסיפה שוטר אחד כדי להילחם בתאונות שבהם מעורבים רוכבי אופניים חשמליים. הירידה הרצופה בכמות הדו"חות שהמשטרה רושמת לרוכבים היא תוצאה ישירה של מחסור חמור במספר השוטרים ובמספר הניידות. כשרוכבים לא רואים כמעט שוטרים הם מרשים לעצמם לסכן את כולנו. היעדר נוכחות משטרתית בכבישים וברחובות מייצרת תחושה של הפקרות אשר עלולה גם לעלות בחיי אדם. הדרך להחזיר את הביטחון להולכי הרגל וגם לצמצם את מספר הנפגעים הגבוה בתאונות עם כלים חשמליים היא באמצעות חיזוק הנוכחות המשטרתית בכבישים ויצירת אווירה הרתעתית שתמנע עבירות תנועה".
תגובות