624 אזרחים ותיקים (65+) נפגעו בתאונות דרכים בערים ובישובים כהולכי רגל בשנת 2022 – 96% מכלל הולכי הרגל הוותיקים שנפגעו באותה שנה. מתוך הנפגעים, 43 הולכי רגל ותיקים בגילאי 65 ומעלה נהרגו ב-2022 – אחד יותר מאשר בשנת 2021. כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. מהנתונים עולה עוד כי 35 מבין האזרחים הוותיקים שנהרגו בתאונות דרכים כשהלכו ברגל, נהרגו בתחום העירוני (81% מכלל ההרוגים מסוג זה).
תל אביב-יפו היא הראשונה ברשימת האזרחים הוותיקים שנפגעו כהולכי רגל. בשנת 2022 נפגעו 67 אזרחים ותיקים בעיר בתאונות דרכים כהולכי רגל בשנת 2022, 34% יותר מאשר בירושלים שנמצאת במקום השני ברשימה ובה נפגעו 50 הולכי רגל ותיקים. בחולון, השלישית ברשימה, נפגעו 41 אזרחים ותיקים כאשר הלכו ברגל, בפתח תקוה, הרביעית ברשימה נפגעו 39 הולכי רגל בשנת 2022 ובעיר שסוגרת רשימת חמשת הערים בהן נפגעו הכי הרבה הולכי רגל בשנת 2022, חיפה, נפגעו 38 אזרחים ותיקים.
אם מסתכלים על הנתונים המלאים של אור ירוק לגבי הערים באזורנו ניתן לראות כי בפתח תקוה נפגעו בעשור החולף (2022-2013) בתאונות דרכים 370 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 12 נהרגו. בשנת 2022 נפגעו בעיר 39 ותיקים הולכי רגל, מתוכם שניים נהרגו. זאת לעומת 29 אזרחים ותיקים שנפגעו בשנת 2021, מתוכם אחד נהרג. 8 היו פצועים קשה, בדיוק כמספר הפצועים קשה ב-2021 ואילו 29 נפצעו קל ב-2022 לעומת 20 ב-2021.
לעומת זאת, בראש העין נפגעו בעשור החולף (2022-2013) בתאונות דרכים 34 אזרחים ותיקים (65+) כהולכי רגל, מתוכם 2 נהרגו ושניהם נהרגו ב-2022. ב-2022 היו חמישה נפגעים בסך הכל מקרב האזרחים הוותיקים, שמהם, כאמור, שניים נפגעו. באותה שנה לא היו פצועים קשה לעומת פצוע אחד ב-2021, אבל היו 3 פצועים קל לעומת 5 ב-2021 שבה היו סך הכל 6 נפגעים מקרב האזרחים הוותיקים.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "רובם הגדול של הולכי הרגל הוותיקים נפגעים בערים ובישובים. אנשים שבנו את המדינה והשתתפו במלחמות אבל לא שרדו את המלחמה שבכביש. האחריות שלנו היא לשמור על ההורים שלנו, על חיי הסבא והסבתא שלנו. זירת ההיפגעות של הוותיקים מאוד ברורה – רובם נפגעים בעיר כהולכי רגל ולכן במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ביחד עם ראשי הערים חייבים להתקין פסי האטה לפני מעברי חציה ליד בתי אבות, מרכזי יום לקשיש וקופות חולים. ככל שנצליח להאט ולרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים שיש בהם ריבוי של אזרחים ותיקים נוכל לצמצם באופן משמעותי את היפגעותם של האנשים היקרים לנו ולהציל חיים".
בעמותת אור ירוק טוענים כי על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשויות המקומיות להתאים את סביבת מעברי החצייה להולכי הרגל הוותיקים באמצעים פשוטים וזולים כמו הנמכת המדרכה לפני מעברי חצייה, סימון המדרכה הסמוכה למעבר החצייה, שימוש בתמרור גדול ובולט והתאמת תזמוני הרמזורים להולכי רגל במעברי החצייה כך שיתאימו לחצייה איטית יותר. ניתן לשפר את בטיחותם של הולכי הרגל באמצעות שיפור הנראות ושדה הראייה (הן של הולכי הרגל המבוגרים והן של משתמשי דרך אחרים) בתחומי מעברי חצייה, ובאמצעות טיפול במפגעים כגון בורות פעורים או חפצים מסוכנים על המדרכה.
תגובות