פסל חדש שהציבה העירייה לאחרונה בכיכר ברחוב שלמה, הסמוכה לקניון סירקין, מעורר סערה והתנגדויות בקרב התושבים ואף מצליח לעורר סביבו מחלוקות שונות שלא מסתיימות. ביום שלישי בבוקר (אתמול) קמו כמה תושבים, המתגוררים בסמוך לכיכר, וגילו שמישהו כיסה ביריעת בד את הפסל. בירור מול העירייה העלה שלא מדובר במעשה מטעמה לצורך שיפוץ או תיקון בפסל, אלא, כפי הנראה, מעשה מחאה מצד תושבים המתנגדים לפסל ורואים בעיצובו אלמנטים נוצריים.
הפסל מציג אישה האוחזת בילד, לצד אישה שכורעת על ברכיה. הפסל הוצב בכיכר ע"ש חטופי תימן, אשר נחנכה בשבוע שעבר. לטענת התושבים, יש בפסל סממנים נוצריים, המנוגדים לערכי היהדות ובכל מקרה לא קשורים לנושא של חטופי תימן, מזרח ובלקן שעל שמם נקראת הכיכר. אולם, העירייה דחתה כבר את הטענה הזו של התושבים.
סערה אחרת התעוררה סביב האבן שהונחה ליד הפסל ועליה כיתוב המסביר על שם מי ומה נקראת הכיכר. בהסבר על הפרשה, נכתב: "בשנות ה-50 שוכנו כמיליון עולים במחנות ארעיים בתנאי תברואה קשים מנשוא, העולים מתימן היו במצב רפואי ירוד ובמציאות זו איבדו מאות משפחות את ילדיהן שאושפזו עקב מחלות שונות. עשורים מאוחר יותר, הפיצו גורמים שמועות לפיהן ילדים שנפטרו היו למעשה קורבן למעשה חטיפה ונמסרו לאימוץ".
החלק בכיתוב שבו מדובר על הפצת שמועות בהקשר לפרשת ילדי תימן עורר סערה מחודשת. בעירייה טענו אז בתגובה כי "גם עמותות וגופי הנצחה של הפרשה השתמשו בניסוחים דומים ואפילו זהים. מעבר לזה, השלט מתאר בכמה משפטים את השתלשלות המקרים עד חשיפת הפרשה וברור לכל שהוא אינו מתיימר להטיל איזשהו ספק לגביה. רק פוליטיקה צינית ואינטרסים של שנת בחירות, יכולים לעוות עובדות פשוטות אלה". עם זאת, החליטו בעירייה לשנות את הכיתוב על מנת שלא לפגוע במשפחות. העירייה הסירה מהאבן את כל ההסבר על הפרשה וכעת כל מה שנותר הוא המילים "כיכר ע"ש פרשת ילדי תימן מזרח ובלקן".
הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאחר כל זאת עדיין נותרו בשכונה תושבים שאינם מרוצים מעיצוב הפסל עצמו ומשוכנעים שהוא מנציח מוטיבים נוצריים, כפי שאמר אחד התושבים: "הפסל בפני עצמו הוא עבודה מאוד יפה ומעניינת וברכות ליוצר על היצירה. אבל הפסל ומה שהוא משקף לא משקף את צביון השכונה. ממש לא מתאים לנו, ליד הבית, פסל עם מוטיב נוצרי. ממש מצער אותי שזו הבחירה של העירייה".
תושבים נוספים כינו את הפסל "חלחלה", "עובדי אלילים" ושמות גנאי נוספים. תושבת אחרת הצביעה על עוד בעיה: "זה נראה מביש, מעורר חלחלה, ומשפיל גם עבור נשים. רואים את אחת מהן יורדת על ברכיה ומתחננת. בנוסף, הפסל חוסם חלק משדה הראייה ומהווה סכנה". בעירייה דחו בזמנו את הטענות האלה ואמרו: "הפסל נעשה על ידי אמן ישראלי-יהודי ומציג אחות האוחזת בילד, לצד אמו. כל טענה לגבי סממן נוצרי וכיוצא בזה, היא קטנונית ותלושה מהמציאות. כמו כן, בניגוד לנטען, הפסל לא מפריע לשדה הראייה בכיכר".
אולם, כעת, נראה שתושבים שהבינו שעירייה לא מתכוונת לשנות את העיצוב, החליטו שלא לפגוע בפסל, אבל לכסות אותו בצורה שלא תפגע בהם. אחד התושבים שגילה בבוקר את הפסל המכוסה אמר, ספק בצחוק ספק ברצינות: "מישהו כיסה אותם שלא יהיה להם קר".
מהעירייה נמסר: "מדובר בוונדליזם בפסל המוצב בכיכר שנחנכה לאחרונה להנצחת פרשת ילדי תימן בלקן והמזרח. הנושא יטופל".
תגובות