כניסת השבת בפתח תקוה: 16:27
יציאת השבת בפתח תקוה: 17:30
עו"ד אורי דרשן הכהן על פרשת השבוע, פרשת "ויחי":
"הפרשה עוסקת בימיו האחרונים של יעקב אבינו. טרם מותו, יעקב משביע את יוסף שיקברו אותו בישראל ולא במצרים. בהמשך, יעקב מקבץ את ילדיו ומברך כל אחד מהם בברכה מיוחדת לו, לפי למידותיו. ברכת יוסף מופנית לילדיו – אפרים ומנשה.
"ויברך את יוסף ויאמר … המלאך הגואל אתי מכל רע יברך את הנערים…"
בברכתו של יוסף, יעקב מדלג על יוסף ועובר לברך את בניו של יוסף "..יברך את הנערים",
היחסים של הבן לאביו, וההפך – של האב לבנו מורכבים ומיוחדים.
לרוב, מעשי הילד והתנהגותו זהים לזה של הוריו. הבן הוא בדר"כ השתקפות אביו. אם האבא ענו, צנוע, טוב לב ומכבד הבריות, לרוב בנו ינהג כמוהו – האב מודל חיקוי לבנו.
הבן, לעומת זאת, הוא בבת עיניו של האב, ואף הרבה מעבר לזה. אם רוצים להחמיא ולשבח אדם, מחמיאים ומהללים את בנו.
כך עשה יעקב אבינו, בירך את יוסף ע"י ברכת ילדיו –
מכאן אנו מבינים, שברכתו של האדם היא טובה יותר ומוצלחת, כאשר בניו יהיו ברוכים ומבורכים – כי… אין דבר יותר חשוב לאדם, מאשר ילדיו.
בהמשך מברך יעקב, "ויקרא בהם בשמי ושם אבותי אברהם יצחק.. "
זאת ברכה לדור הבא – לילדים ולנכדים שחיו וגדלו במצרים בעושר גדול, על מנת שיזכרו מי הם, מאין באו ולאן הם הולכים. ויקרא בהם בשמי ובשם אבותי – בדומה לסלוגן המוכר: 'אל תבייש את הפירמה'.
לצאצא יש מעמסה כבדה מעל הראש לשמור על המוניטין שיש לאבותיו / הוריו.
רוצה לומר, זכרו מי הם היו אבותיכם, מה גדולתם, כמה עמלו לשמירה על שמם וכבודם, את כל זאת שימרו ואל תהרסו.
זהירות !
לבנות שם, זה קשה. להחריב ולהרוס, אפשר בקלי קלות.
לרוב, השינוי לרעה והתכחשות לזהותו של האדם, חלילה, מתחילה קודם בשינוי שמו והערכים שהנחילו לו הוריו / אבותיו.
שמו הטוב של האדם ומשפחתו, התדמית שלו, מה שחושבים עליו חשובים יותר מכל דבר חומרי – דבר יקר ערך אחר ועושר –
על כך אמר החכם באדם – שלמה מלך :
"טוב שם משמן טוב".
– כל הדברים הטובים והיקרים, חשובים הרבה פחות, מאשר שמו הטוב של האדם.
נאחל לכולנו אריכות ימים, בריאות הגוף והנפש, חיים טובים, שמחים ומאושרים.
שבת שלום ומבורך ! 🌹
הכותב הוא בעלים של משרד עורכי דין בפ"ת. בעל השכלה אקדמית – תואר ראשון – במשפטים – LL.B. תואר ראשון – במנהל עסקים – B.A. תואר שני – בפילוסופיה יהודית – מורשת ישראל – M.A.
הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תגובות