איציק אדורם
"אני מקבל את טיעוני התושבים שמדובר בצורך בטחוני אמיתי. כמות היהודים שנוסעים בכבישי יהודה ושומרון מחייבת סלילת כבישים עוקפים כפרים ערביים ואך ורק משיקולי ביטחון. ככל שנפחית את החיכוך עם האוכלוסייה המקומית יגבר הביטחון לתושבים היהודיים ברחבי יהודה ושומרון ותמנע פגיעה בנפש. מנגד נשמעת הטענה שמדובר בסכום אדיר שניתן להשקיע אותו בצרכים אחרים של כלל האוכלוסייה במדינה. האמירה הזו מגיעה בעיקר מספסלי האופוזיציה ובאופן טבעי. ויש שמוסיפים שבעקבות הכבישים תעבורנה משפחות רבות לישובים הללו שמעבר לקו הירוק ובאופן טבעי יתבצע מהלך של עיבוי ישובים בשעה שאין הסכמה לאומית על כך. אני אומר, איני יודע מתי ייחתם הסכם שלום עם הצד השני, ייקח שנים ואנו פועלים בעת הזו להגברת בטחון היהודים שלוחינו ביהודה ושומרון. אם בעקבות סלילת הכביש תמנע פגיעה במשפחה יהודית אחת דיינו. אני בעד העברת התקציב הדרוש". (אדורם הוא איש עסקים ופעיל חברתי).
מאיה (סורמלו) בן ישראל
"פתאום קם אדם בבוקר ומחליט שהוא מעתיק את מקום מגורי משפחתו לגבעה שנמצאת בין שכם לחווארה. כמה שנים מאוחר יותר ייזכרו המתנחלים שהם גרים במקום מסוכן שהגישה אליו לא בטוחה, ללא תאורה וללא תקשורת סלולרית. אז יבוא יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, האיש שהביא כמה אלפי מתפקדים לליכוד, יקים אוהל מחאה, יפתח בשביתת רעב (מודה שקשה לי "לשבות רעב" במשך שעתים רצופות) ויבוא בדרישות למי שהקדנציה שלו היא גן עדן להתנחלויות ולמתנחלים. יש מקומות כל כך שנויים במחלוקת, בהם חיות כמה עשרות אולי מאות בודדות של משפחות. בערי המרכז יש מעל מיליון תושבים שחווים שעות פקקים מדי יום. יש לכך השלכות כלכליות על העובדים, המעבידים ועל המשק בכללותו, נזקים שמגיעים לכדי 25 מיליארד שקל בשנה וזאת עוד לפני שנכנסתי לנזקי זיהום כדור הארץ ועל ההשלכות הבריאותיות. אני בעד הקצאת משאבים לכל דורש אך בהינתן מצב בו השמיכה כה קצרה, העדפתי ברורה לחלוטין ואני סבורה שיש להשקיע את התקציבים הללו בבניית כבישים, גשרים ומחלפים באזור המרכז". (סורמלו היא פעילה חברתית).
אלון וולקוביצקי
"כאיש המחנה הלאומי, על דרך הכלל אני נוטה יותר לבעד ופחות לנגד. הנה רשימת מלאי קטנה של בעד שתסייע גם לכבישים העוקפים בשומרון להיסלל במהרה בימינו. אני בעד חוק העמותות אשר מסמן עמותות שממומנות על ידי מדינות זרות והפוגעות בחיילי צה"ל האהובים שלנו. אני בעד מניעת הסדרי חוב מפוקפקים עם הקיבוצים שכבר עברו את ה־20 מיליארד שקל מימון של מדינת ישראל. אני בעד העובדה שלא היה צורך להיזקק לאלפי "קורבנות השלום" כדי להבין את גודל האסון שהסכמי אוסלו הביאו על ראשנו. אני בעד מניעת המימון של משרד התרבות למוסדות תרבות תומכי טרור שמציינים את יום הנכבה או מבזים את דגל המדינה ועוד. אחרי שנשאיר את הכספים המבוזבזים הללו למטרות כה לא ראויות בסל הלאומי, ואחרי ששחררנו את המיליונים האבודים מן השבי, נוכל להשתמש בהם גם למטרה הכה ראויה הזו, של כבישים עוקפים בשומרון, ולמען ביטחון אזרחי ישראל. הכבישים בשומרון חשובים, נדרשים וראויים בדיוק באותה מידה של כבישים בגוש דן, ממש כמו כביש החוף וכמו כביש 6 וכבישים אחרים. השומרון זו ארץ ישראל, בשומרון נעו יהודים בבטחה כבר לפני 3,500 שנה, ועל כן, אין סיבה שמקץ השנים הללו יפסיקו היהודים לנוע בבטחה ובנוחות". (וולקוביצקי הוא עורך דין פלילי).
מוניקה כהן
"בעקבות מחאות ושביתת רעב של נציגי התנחלויות, ראש הממשלה אישר תקציב של 800 מליון שקל לסלילת כבישים עוקפים בהתנחלויות. מדובר על כבישים עוקפים באזור גוש עציון, חווארה, קלנדיה, בית אריה, ומודיעין – שילת. מלבד הכביש סביב מודיעין, כל שאר הכבישים אמורים להגיע עמוק אל תוך שטחי ההתנחלויות. כבישים אלה מעודדים את התרחבות ההתנחלויות גם בתוך שטחים שלא אמורים להיות בידי ישראל בכל מצב של שיחות שלום. הרחבת הכבישים האלה מראה על מדיניות של חיזוק התנחלויות, ובלימת תהליך שלום כלשהו. מה עוד שלא הוכח שכבישים עוקפים מונעים פיגועי זריקת אבנים. לעומת זאת הרחבת תשתיות לקשר סלולרי נראית לי חשובה לביטחון הנוסעים בכבישים הקיימים. אותם כבישים לא ישרתו אוכלוסיה מקומית – פלסטינאית, אלא רק את אדוני ההתנחלויות, ויגבירו את האפרטהייד הידוע לשמצה המתרחש במדינתנו. יש אספקט נוסף לא פחות חשוב – נושא סדר העדיפויות הממשלתי. מדובר בכמעט מיליארד שקל, כאשר הנכים נאבקים להגדלת קצבת הרעב שלהם, כאשר מערכת הבריאות קורסת, כאשר יש תרופות מצילות חיים שלא נמצאות בסל וחולים נידונים לסבל או אפילו מוות כי אין ידם משגת להוצאה הגדולה על תרופות. יש גם כבישים אדומים שבהם נהרגו אנשים בתאונות דרכים. זה סכום שיכול לסגור הרבה פינות חשובות". (כהן היא יו"ר עמותת פתח תקווה זה אני).
תגובות