ביום חמישי ה-9 בנובמבר השנה, יוצאות מחטיבת "רשיש" ומתיכון "אחד העם" משלחות לתחרות "גביע המלומדים העולמי" (World Scholar's Cup) שיתקיים באוניברסיטת ייל בארצות הברית. מדובר בתחרות אקדמאית בינלאומית, המיועדת לקבוצת תלמידים ובה לוקחים חלק יותר מ-50 מדינות.
התחרות נוסדה בשנת 2006 על ידי דניאל ברדיצ'בסקי, יהודי מלוס אנג'לס ובשנים האחרונות זו גדלה וזכתה להכרה עולמית. היא עוסקת באמנות הדיבייט ובנושאים אקדמאים, אמנות ומוסיקה, היסטוריה, מדעים, מדעי החברה וספרות ומתקיימת בשפה האנגלית. מתיכון "אחד העם" יוצאים השנה שישה תלמידים ומ"רשיש" תשעה. רגע לפני הנסיעה מספרים התלמידים על ההכנות והציפיות שלהם מהתחרות.
לאה אוברקוביץ' מנהלת חטיבת רשיש מספרת: "לפני ארבע שנים נכנסנו לפרויקט המדהים, ביוזמתה של רכזת האנגלית ומסלול המחוננים, יפה גלוסקא, ומאז הוא הפך להיות גאווה גדולה של חטיבת 'רשיש' ושל מסלול המחוננים. העובדה שהשתתפות נבחרת הדיבייט של רשיש נמשכת כבר כמה שנים היא תוצאה של תהליך שתלמידים שמתקבלים לחטיבה מצפים בקוצר רוח להגיע לכיתה ח' על מנת להתקבל לנבחרת. בשנה שעברה פתחנו את הנבחרת עם 40 תלמידים. לשלב הארצי הגיעו 30 תלמידים, מספר שיא בכל קנה מידה. לשלב העולמי שנערך באתונה נסעו 21 תלמידים. חטיבת 'רשיש', באופן ייחודי, לוקחת חלק בפעילות כלל עולמית ומגשימה את האמונה הפדגוגית שלה בעבור קהילת התלמידים 'עולם ללא גבולות'".
"כשהציעו לנו להשתתף בפרויקט לפני ארבע שנים לא כל כך ידענו לאן אנו הולכים אבל מהשלב הראשון שהיה בארץ הבנו את הפוטנציאל העצום ואת התרומה הגדולה שלו לילדים בכל האספקטים", מוסיפה גלוסקא. "כשחזרנו בפעם הראשונה מהסבב הארצי שנערך בחיפה, וההורים אמרו שמזמן לא ראו את הילדים מאושרים כל כך, ידענו שאנו במקום הנכון. התהליך מתחיל כבר בכיתה ז', בו הילדים מקבלים שיעורי דיבייט. בכיתה ח' אנו עורכים ערב שיא של הדיבייט ואז בונים את הנבחרת החדשה. אנו נפגשים פעם בשבוע באופן קבוע מתמקצעים במיומנויות הרטוריקה ולומדים את החומר האקדמי של התחרות. לקראת הנסיעה לחו"ל אנו מדפיסים חוברת למידה עבת כרס שהיא האורים ותומים של התלמידים. בשנה שעברה קיבלתי את גביע מאמנת השנה מהתחרות. מעמד מרגש מאוד ומכבד, ולמעשה אות הוקרה ממארגני התחרות על העבודה הרבה שנעשית וההישגים המצוינים".
נבחרת תיכון 'אחד העם', בניהולה של ענת ארנון ובהדרכת והנחיית דליה בן אסא, רכזת מחוננים עירונית, כוללת שישה תלמידים שמשקיעים ימים ולילות בהכנה לתחרות. "ההכנות לקראת התחרות מורכבות ביותר וכוללות למידת חומרים מקיפים בנושאי מדע, היסטוריה, ספרות, מדעי החברה, מיתולוגיה מודרנית, מוזיקה ואמנות", מסבירה בן אסא. "לאחר התעמקות בחומרי הלימוד, מתבצע תהליך של חיבור ויצירת הקשרים בין כל תחומי הדעת ופיתוח מיומנות של חשיבה מטא-קוגניטיבית, המאגדת בתוכה רמות שונות ומגוונות של קישוריות והבנה.
התלמידים אמורים להתחרות כקבוצה ולכן, כבר בשלב ההכנות, עובדים בשיתוף פעולה זה עם זה, מתנסים בעבודת צוות על כל גווניה, מלמדים האחד את השני ומשתפים זה את זה בתובנות מהלמידה".
ובכל זאת, למה זה ההשתתפות בתחרות חשובה לכם כל כך?
"תראי, זו זכות גדולה, לחוות חוויה מיוחדת במינה, הזדמנות של פעם בחיים להשתתף בגביע אלופי אלופים שהערך המוסף שלו הוא מעבר לזכייה בתחרות, להביא גביעים ומדליות ולייצג את מדינת ישראל. עצם התהליך שהתלמידים עברו והערך המוסף שקיבלו מההכנה לקראת התחרות ילווה אתם עוד שנים ארוכות".
הכירו את תלמידי חטיבת רשיש
סתיו עזר, תלמיד כיתה ח':
על ההכנות: "אני משקיע המון זמן למידה ונהנה מכל רגע. בית הספר ובמיוחד יפה קלוסקא משקיעים בנו משאבים רבים וזמן וזה תורם לי גם המון מבחינתה שפה האנגלית. מדובר בנבחרת שעוסקת בחומרים המחולקים לשישה נושאים בשפה האנגלית וכל אחד מורכב מחמישים עד 150 נושאים קטנים עליהם אנחנו עושים סיכומים לקראת התחרות".
מהן ציפיות שלי? "להגיע להישגים גולים, לזכות בהמון מדליות ולייצג את בית הספר ואת מדינת ישראל בכבוד רב. אני פוגש בתחרויות העולמיות המון ילדים מרחבי העולם וזה ממש כיף ומרתק ללמוד ולהכיר תרבויות שונות".
בניו לב ונטורה, תלמיד כיתה ט':
על ההכנות: "על מנת להצליח בתחרות, אנחנו לומדים המון חומר וזה אומר מבחינתי, למידה של לפחות שעתיים ביום ויש ימים שזה אפילו יותר, התחרות כולה באנגלית וזה מאוד מאתגר וכך גם הלמידה".
מהן ציפיות שלי? "הציפייה שלי היא קודם כל לעשות כל מה שאני יכול על מנת שהגיע להישגים יפים, שזה מבחינתי הרבה מדליות. הישג אישי יחשב מקום טוב בתחרות הדייביט, שזה התחום הכי מאתר מבחנתי".
ראם סטמקר, תלמיד כיתה ט':
על ההכנות: "ההכנה מתרחשת בסיוע בית הספר, אנחנו מקבלים שעות רבות במהלך היום בדייבט, מיפה גלוסקא וממורים מקצועיים. אני מוצא את עצמי לומד כל היום ובכל מקום, באוטובוס, בבית ואיפה שאני נמצא".
מהן הציפיות שלי? "אני חושב שהתחרות נפלאה, אבל החלק העיקרי מבחינתי בתחרות הוא להשתפר באנגלית, לעמוד מול קהל, לעמוד בזמנים ובלחץ. לקבל על זה גבעים ומדליות זה בונוס נחמד".
ליה בר סלע , תלמידת כיתה ט':
על ההכנות: "מבחינתי ההכנה לתחרות התחילה הרבה זמן מראש וזה תלוי בעיקר בהשקעה. אנחנו לומדים כל יום בבית ובבית הספר ובית הספר מקצה לנו שעות ומפגשים עם מומחים וזה מצריך מאתנו זמן יקר, אבל זה שווה את זה".
מהן הציפיות שלי? "להצליח, אבל עד שאתה מגיע לתחרות, אתה לא יודע מה הולך לקרות. אני מצפה לטוב, זאת תחרות שתורמת הרבה ואני שמחה שאני חלק ממנה".
מיה סקל , תלמידת כיתה ט':
על ההכנות: "כשהצטרפתי, לא ציפיתי שזאת תהיה כזאת חוויה מטורפת ומהנה. זה דורש מאיתנו השקעה רבה, אבל זה כיף ומיוחד, אנחנו לומדים חומר רב וזה משפר לנו את האנגלית".
מהן הצפיות שלי? "אני מקווה שבייל אני אכיר אנשים חדשים ואיהנה מכל הדבר המדהים הזו כמו שנהניתי בסבבים האחרונים".
נועה אדלר, תלמידת כיתה ט':
על ההכנות: "כולנו בנבחרת עובדים מאוד קשה, כל אחד לומד בבית כמה שעות ביום וכן יש לנו לימודים משותפים בבית הספר. מדובר בחומר ברמה מאוד גבוהה, הוא מרחיב לנו אופקים ומגבש את הקבוצה. אני התחלתי ביישנית ומופנמת והיום אני מסוגלת לעמוד מול קהל ולדבר שעות".
מהן הצפיות שלי? "לעשות כמיטב יכולתי ולהצליח. אני מאוד מקווה להצליח בתחום של הדיבייט. בסיבוב העולמי הצלחתי והייתי ממש גאה בעצמי. זה שלב שחולל בי את השינוי הכי גדול מבחינת התחרות".
תם לוי, תלמידת כיתה ט':
על ההכנות: "חלק גדול מהתחרות זו ההכנה ובית הספר מאפשר לנו לצאת משיעורים מסוימים על מנת ללמוד ולאחר מכן להשלים את החומר שהחסרנו. בנוסף אנחנו נשארים בבית הספר פעם בשבוע לאחר הלימודים, נפגשים אחר הצהריים וכן לומדים לבד ובקבוצות".
מהן הציפיות שלי? "הצפיות שלי מעצמי גבוהות, אבל פיתחתי לעצמי מנהג לפני כל תחרות שאני נכנסת אליה להנמיך ציפיות, כדי במקרה הטוב אני אהיה מופתעת ובמקרה הרע, לא ארגיש רע. הנבחרת שלנו הולכת להצליח, מדובר בנבחרת מצוינת וכולם משקיעים המון".
תמר מלכה, תלמידת כיתה ט':
על ההכנות: "התחרות דורשת מאיתנו השקעה וכוח רצון. אני אוהבת להתכונן לתחרות, בגלל שאנחנו מתגבשים בעזרת למידה קבוצתית וכתיבת דיבייטים. ההשקעה והלמידה בבית היא מאוד גדולה אבל יש תמיכה גדולה מצד ההורים, בית הספר, חברים ומורים".
מהן ציפיות שלי? "להגיע למקום גבוה במבחן האישי, הכתיבה הקבוצתית והדיבייט, אבל גם ליהנות מהתחרות ולפגוש אנשים מכל העולם".
שחר נויברגר , תלמידת כיתה ט':
על ההכנות: "התחלנו ללמוד מאז שהתחילה התחרות בינואר שנה קודמת ובכל פעם אנחנו מגברים את הלמידה ומרחיבים יותר. מאחר והתחרות באנגלית, זה עוזר לנו ומכניס אותנו למים העמוקים".
מהן הצפיות שלי? "שקודם כל יהיה כיף ונפגוש חברים מכל העולם. מבחינתי, אני הכי מחכה לשלב עם השאלות האמריקאיות, שמתייחס לחומר הנלמד. מקווה לתוצאות טובות".
הכירו את תלמידי תיכון "אחד העם"
רועי אבידב, תלמיד כיתה י"א:
על ההכנות: "ההכנות דורשות השקעה, השקעה ועוד קצת השקעה. מדובר בתהליך מאוד מאתגר ונרחב, הרה מאוד ידע כללי שדורש מאיתנו ללמוד שעות רבות ביום, לפעמים שבע ושמונה שעות והכל באנגלית".
מהן הציפיות שלי? "קודם כל שיהיה כיף, ודבר שני לפגוש אנשים חדשים מכמעט 50 מדינות שונות וליצור קשרים גם מחוץ למדינה. הציפיות שלי מעצמי הן לזכות במקום ראשון בתחום הידע הכללי".
וינצנט שישינסקי, תלמיד כיתה י':
על ההכנות: "מאחר והתחרות מתחלקת לשני אזורים עיקריים, יש לנו מרצים מלווים לכל אחת מהם שכולל חומר שניתן מראש מצד אחד וכתיבת נאומים ורטוריקה מצד שני. בנוסף, אנחנו לומדים הרבה בבית ואחד עם השני".
מהן הציפיות שלי? "בראש ובראשונה ליהנות ולהכיר אנשים חדשים מהעולם ותרבויות חדשות. כיוון שזו תחרות בינלאומית בכל שנה אפשר ללמוד משהו חדש. בנוסף אני מקווה לאתגר את עצמי ולראות איך אני יכול לעמוד בתחרות".
גיתאי קצבמן, תלמיד כיתה י':
על ההכנות: "אנחנו לומדים הרבה מאוד חומר שלא לומדים בבית הספר, עוברים אימונים בדייביט, איך לכתוב חיבורים, לארגן מידע. הרבה מהחומר אני קורא בזמן החופשי שלי. מבחינת זמן השקעה, זה יכול להיות שעה ביום ויותר".
מהן הציפיות שלי? "אני מאוד מתרגש לקראת התחרות ומקווה לזכות במדליות בחלק מהנושאים כגון מדעים חברתיים, היסטוריה וכן לזכות במדליה קבוצתית בדיבייט".
כליל בל קיסר תלמידת כיתה י':
על ההכנות: "השנה השקענו הרבה יותר, גם בדיבייט וגם בלמידה ואולי בגלל זה אני מצפה להישגים יותר גבוהים. השנה השקעתי הרבה זמן ללמידה בבית וקבוצתית".
מהן הציפיות שלי? "אני מצפה להגיע להישגים טובים והישג טוב זה מקומות כמה שיותר גבוהים וכמה שיותר מדליות".
שי לי אור, תלמידת כיתה י':
על ההכנות: "עבדנו על יכולות כתיבה והלמידה שלנו עם המנחה אורלי קובו ועל יכולות הדייביט, רטוריקה ועמידה מול קהל עם המנחים אלון ואלפי. כל זה נותן לי תחושת סיפוק עצומה ואני מרגישה התפתחות אישית העצמה ומימוש עצמי".
מהן הציפיות שלי? "זו חוויה מיוחדת ואפילו קסומה במובן מסוים. המפגש עם כל כך הרבה ילדים מרחבי העולם, האירועים החברתיים ואירועי התחרות מספקים אתגר והנאה שלא דומה לשום דבר אחרי שהתנסיתי בו בעבר. אני מצפה לתת את הביצועים הכי טובים שלי ולהפגין את היכולות שרכשתי ולמדתי במהלך ההכנות לתחרות".
תמר חן , תלמידת כיתה י':
על ההכנות: "מדובר בהכנות אינטנסיביות שכוללות לימוד אישי וקבוצתי בכתיבה ובדייבט בהנחייתם של מומחים בנושא. מעבר לפן הלימודי והתחרותי, יש את הפן החברתי שמפגיש אותנו עם בני נוער מרחבי העולם".
מהן הציפיות שלי? "הציפיות שלי מהתחרות שתהיה מהנה ומאתגרת כמו בשלביה הקודמים, לפגוש אנשים מעיינים ולראות מקומות חדשים".
תגובות