ביום ראשון השבוע התקיים יום עיון למנהלי בתי ספר ממלכתיים וממלכתיים-דתיים, בבית הספר יד לבנים בעיר, בנושא שילוב של ילדים עם צרכים מיוחדים בבתי הספר הרגילים. זאת בעקבות התיקון לחוק שמסדיר אפשרות לשלב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בבתי ספר רגילים החל משנת הלימודים הבאה. על פי התיקון בחוק, להורים תינתן זכות לבחור האם לשלב את ילדיהם במסגרת החינוך הרגילה, במודל של כיתה מיוחדת, בשילוב בכיתה רגילה או במסגרת החינוך המיוחד. המצדדים בחוק טענו שזה יביא לשילוב של ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה, מנגד טענו הורים שאין התאמה תקציבית לחוק וילדים יקבלו פחות בחינוך הרגיל.
ביום העיון לקחו חלק גם מאירה ואבישי ברנע-גולדברג. אבישי הוא ילד על הספקטרום האוטיסטי, שמהווה דוגמא לשילוב ילד מהחינוך המיוחד בבית ספר רגיל. אבישי סיפר על השילוב שלו בבית הספר יד לבנים, אותו מנהל אמיר פוני. אבישי אמר שגם אנשים וילדים שונים יכולים להצליח. מאירה ברנע גולדברג הסבירה איך עושים זאת בצורה נכונה. "תקציבים, משאבים והדרכה זה מאוד חשוב, אבל יותר חשוב שיהיה את הרצון הבסיסי", היא אמרה. "כשהגיע הזמן להירשם לכיתה א' עברתי בין בתי הספר בעיר, הלכתי לימים פתוחים ובבית ספר יד לבנים הצוות התלהב מהאתגר. ביקשו ממני לרשום את אבישי לשם והבטיחו שיעשו הכל על מנת לעזור לשילוב להצליח כי יש להם ניסיון בזה. אחד הדברים בשילוב נכון, זו ההבנה שהילד לא ישתנה ולכן מי שצריך להשתנות זה בית הספר, הכיתה וצורת הלימודים וכן שאנשי המקצוע הפרטיים צריכים לעבוד במשותף עם צוות בית הספר והמשלבת".
מנהל בית הספר, אמיר פוני, מוסיף: "בתי הספר יוצאים במדיניות של הכלה ושילוב של ילדים שנמצאים כיום במסגרות של החינוך המיוחד בכיתות הטרוגניות תוך מתן מענה מותאם לשונות שלהם מבחינת הערכות בית הספר וצוות ההוראה. המטרה היא להראות לאחרים שבהחלט לכל אחד מגיעה הזדמנות שווה ושזה אפשרי עם הכלים הנכונים".
יש היענות מצד המנהלים?
"אני חושב שכל המנהלים חושבים שזה נכון ואפשרי, אבל צריך לספק את הכלים המתאימים ולעשות זאת כמו שצריך, עם צוות מקצועי שתומך ומלווה כל הדרך, התייעצויות, שיחות ושיח פתוח של ההורים והנהלת בית הספר. היום כמעט בכל כיתה יש תלמידים שמאוד מאתגרים את המערכת ואצלנו מאמינים ויודעים איך לעבוד איתם".
# למאירה ברנע גולדברג טור אישי קבוע במלאבס. לקריאה כנסו כאן.
הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
תגובות