תאונות של נהגים צעירים: העלייה החדה במספר הקורבנות מתאונות דרכים לא פוסחת גם על נהגים צעירים. 68 נהגים צעירים עד גיל 24 (רכב פרטי ואופנועים) נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2024, הנתון הגבוה ביותר בעשור האחרון, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלמ"ס. בהשוואה למספר הנהגים הצעירים שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2023, נרשמה עלייה חדה בשיעור של 58% בשנת 2024. על פי הנתונים, 2,384 נהגים צעירים עד גיל 24 (רכב פרטי ואופנועים) נפגעים בתאונות דרכים בממוצע בכל שנה (שבעה בכל יום בממוצע), 47 נהרגים ו-287 נפצעים קשה.
עוד עולה מהנתונים כי 857 נהגים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בכבישים עירוניים בשנת 2024, מהם 16 נהרגו ו-158 נפצעו קשה. ירושלים (123 נהגים צעירים) "מובילה" במספר הנהגים הצעירים שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2024, פי שניים יותר מאשר בתל אביב-יפו (61 נהגים) שנמצאת במקום השלישי בדירוג הנהגים הצעירים הנפגעים. חיפה (101 נהגים) ניצבת במקום השני, באר שבע רביעי (54 נהגים) ואשדוד (47 נהגים) סוגרת את החמישייה הפותחת.
בפתח תקווה נפגעו 45 נהגים צעירים (רכב פרטי ואופנועים) בתאונות דרכים בשנת 2024, מתוכם אחד נהרג וחמישה נפצעו קשה. 480 נהגים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון (2024-2015) בעיר, מתוכם חמישה נהרגו ו-44 נפצעו קשה.
בכפר סבא נפגעו 17 נהגים צעירים (רכב פרטי ואופנועים) בתאונות דרכים בשנת 2024, מתוכם שניים נפצעו קשה. 153 נהגים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, מתוכם שניים נפצעו קשה.
בהרצליה נפגעו 12 נהגים צעירים (רכב פרטי ואופנועים) בתאונות דרכים בשנת 2024, מתוכם אחד נפצע קשה. 132 נהגים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, מתוכם הרוג אחד ו-15 נפצעו קשה.
ברעננה נפגעו 11 נהגים צעירים (רכב פרטי ואופנועים) בתאונות דרכים בשנת 2024, מתוכם אחד נפצע קשה. 102 נהגים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, מתוכם הרוג אחד ו-9 נפצעו קשה.
בראש העין נפגעו 6 נהגים צעירים (רכב פרטי ואופנועים) בתאונות דרכים בשנת 2024, כולם באורח קל. 74 נהגים צעירים נפגעו בתאונות דרכים בעשור האחרון בעיר, מתוכם שבעה נפצעו קשה.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נהגים צעירים הם אוכלוסייה בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים בעיקר בשל מאפייני הנהיגה הייחודיים שלהם. היעדר ניסיון, לחץ חברתי, נהיגה בשעות הלילה וחוסר יכולת לקרוא את מפת הסכנות שבכביש מובילים את הנהגים הצעירים להיפגעות מוגברת בתאונות דרכים. הדרך לצמצום מספר הנפגעים וההרוגים הגבוה בקרב צעירים היא חינוך בבתי הספר ותהליך הכשרה איכותי וקפדני. כל פגיעה בתהליך הכשרת הנהג הצעיר עלולה לפגוע באיכות הנהגים שעולים על הכביש ולגרום גם לעליה בהרוגים בתאונות דרכים. יישום מהלך מסוכן כזה עלול להתברר כבכייה לדורות. לכן, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לגנוז את הרעיון של הורדת רף מינימום שיעורי הנהיגה. אסור לתת יד לפגיעה בלימודי הנהיגה התיאורטיים והמעשיים, זה עלול לעלות בחיי אדם".
בעמותת "אור ירוק" מציינים כי דווקא בשנה שבה נרשם שיא שלילי במספר הנהגים הצעירים ההרוגים בתאונות דרכים, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מציע לקצר את מספר שיעורי הנהיגה המינימלי מ-28 ל-22 עבור לומדים על רכב אוטומטי. לטענת העמותה, צמצום מספרם של שיעורי הנהיגה עלול להוביל לפגיעה ברמת המיומנות של נהגים חדשים מאחר וזמן תרגול מיומנויות חיוניות יהיה קצר יותר. פחות שיעורי נהיגה פירושם הקטנת החשיפה למצבי נהיגה מגוונים וצמצום ההזדמנויות לתיקון טעויות ושיפור הביצועים. כל אלה עלולים לגרום לסיכון בטיחותי מוגבר (נהגים פחות מנוסים על הכביש) וכך גם לעליה פוטנציאלית במספר התאונות בקרב נהגים חדשים. יישום התוכנית הוא בעל השפעה שלילית על בטיחות בדרכים לאורך זמן. קיצור מספר שיעורי הנהיגה המינימלי מהווה סיכון משמעותי לבטיחות בדרכים ולאיכות הנהיגה בישראל. במקום לקצר את התהליך, אומרים בעמותה, יש לשקול דרכים לשיפור איכות ההוראה ולהבטיח שנהגים חדשים יקבלו את ההכשרה המקיפה הדרושה להם.
תגובות