צילום: באדיבות האקדמית גורדון לחינוך
צילום: באדיבות האקדמית גורדון לחינוך

חשיבה חישובית בגן: הדרך להכין את ילדינו לעתיד

פורסם בתאריך: 19.9.24 14:44

בניית מגדל קוביות או הרכבת פאזל, דורשות מהילדים בגן הילדים להפעיל כישורים כמו חשיבה לוגית, תכנון, יצירתיות, ופתרון בעיות. במאה ה-21, כאשר העולם סביבנו משתנה בקצב מסחרר, כמו גם הטכנולוגיות החדשות שנכנסות ומשנות את חיינו, היכולת להתמודד עם מידע ולהבין תהליכים מורכבים הופכת הכרחית יותר מתמיד. הילדים נדרשים היום לכישורים ולמיומנויות נוספים כמו חשיבה חישובית, שהייתה בעבר נחלתם של מתכנתים ומדעני מחשב, אך כיום היא מיומנות חיונית לכל אדם, בכל גיל ובכל תחום.

חשיבה חישובית היא למעשה דרך חשיבה שבה אנו מזהים בעיה, מנתחים אותה, ומפתחים פתרון שלב אחר שלב. היא כוללת מיומנויות כמו פירוק בעיה לחלקים קטנים יותר, זיהוי דפוסים וחיפוש דמיון בין אירועים שונים כדי להבין את הסיבה לתופעות; יצירת אלגוריתמים- פיתוח סדרת הוראות מדויקת לפתרון בעיה; והערכה והתאמה – בדיקה אם הפתרון המוצע אכן עובד, ואם לא, כיצד לשנותו.

חשיבה חישובית חשוב שתילמד כר מגיל הגן. באקדמית גורדון לחינוך מתייחסים ללמידת קוד ורובוטיקה ולטיפוח חשיבה חישובית מגיל הגן כמו ללימודי מוסיקה באותו הגיל. אין הכוונה או השאיפה שכל ילדי ישראל יהיו מתכנתים כפי שאין שאיפה שיהיו מלחינים, אך ניתן ליהנות מהשניים הללו ולפתח את החשיבה והמיומנויות הנדרשות באמצעותן. התנסות בקידוד מגיל צעיר עוזרת להטמיע רעיונות בסיסיים בתכנות, ולפתח כישורים הכרחיים לעתיד בחיים המודרניים, בין אם בלימודים, בעבודה ובהתנהלות יומיומית. אותם רעיונות ומיומנויות מהווים בסיס לשפות תכנות מוכרות כמו JavaScript, Python, ו-Swift.

מעבר לפיתוח תהליכים קוגניטיביים, לימוד קידוד מסייע גם בפיתוח טבעי של כישורים בתחום של SEL social emotional learning, למידה רגשית חברתית. תחום זה כולל רעיונות ומושגים של גישה חיובית כלפי עצמי וכלפי החברה, טיפוח התנהגויות חיוביות וניהול מערכות יחסים בריאות. אלה תורמים בהפחתת המצוקה הרגשית ואף עוזרים להגביר חוסן. ההתנסות בקידוד יוצרת הזדמנויות ללמידה מבוססות משחק, שהיא אחת הדרכים הטובות ביותר ללמוד ולתרגל מיומנויות SEL, במיוחד בקרב ילדים צעירים.

צוות המרכז לחדשנות וטכנולוגיה בחינוך במכללת גורדון, פיתח תוכנית ייחודית לפיתוח מקצועי והכשרת צוותי החינוך בגני הילדים. התוכנית הינה חדשנית ויצירתית, מדורגת ומשלבת התנסויות שונות המותאמות לילדים בגיל הרך. בתוכנית לומדים המשתתפים את עקרונות שפת הקידוד (יסודות התכנות) ומתנסים בפעילויות חוויתיות באמצעות Blue Bot – רובוט דמוי חיפושית, אותו ניתן לתכנת באמצעות החיצים שעל גבו ובהדרגה גם באמצעות העזרים הנלווים לו. כל משתתפת ומשתתף בתוכנית מקבלים גם מדריך מקורי מלווה, ובו הצעות מפורטות ומהנות ללימוד עקרונות הקידוד באמצעות החיפושיות הרובוטיות.

צילום: באדיבות האקדמית גורדון לחינוך

צילום: באדיבות האקדמית גורדון לחינוך

התוכנית והמדריך מציעים לצוותי החינוך פעילויות המפתחות חשיבה חישובית תוך השגרה היום-יומית בגן, שילוב בין הרובוט למשחקים, הסיפורים והיצירה בגן באופן טבעי.
החיבור בין האקדמיה לשדה החינוכי מאפשר פיתוח ומתן מענים איכותיים, מקצועיים ומותאמים לצרכי צוותי ההוראה השונים, על מנת שיוכלו לפתח ולטפח מיומנויות חשיבה חישובית, הלכה למעשה, כבר בגיל הרך.

חשיבה חישובית היא לא רק למתכנתים. היא כלי חשוב לפיתוח מיומנויות חשיבה קריטיות אצל ילדים בגיל הרך. על ידי שילוב פעילויות מגוונות בגן, אנו יכולים לעזור לילדים לפתח את היכולות שלהם לפתור בעיות, לחשוב באופן לוגי, וליצור – מיומנויות שילוו אותם לכל החיים.


הכותבת: נועה איצקוביץ, ראש תחום חדשנות באקדמית גורדון. מבוסס על מדריך קוד ורובוטיקה בגן הילדים – מערכי פעילויות לקידום חשיבה חישובית שנכתבה והופקה ע"י צוות המרכז לחדשנות וטכנולוגיה בחינוך באקדמית גורדון.

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר