תאונה במעורבות משאית, צילום אור ירוק
תאונה במעורבות משאית, צילום אור ירוק

פצצות במשקל כבד: כמה תאונות קטלניות במעורבות משאיות ואוטובוסים היו בפתח תקוה ובראש העין?

נתונים מדאיגים: עלייה משמעותית במספר התאונות הקטלניות בהן היו מעורבים אוטובוסים ומשאיות ברחבי הארץ. ומה קורה בערי הסביבה?

פורסם בתאריך: 30.8.23 17:44

ב-4 במאי 2023, נהרג עילאי גואטה ז"ל בן ה-7, כאשר נדרס למוות על ידי משאית בעת שרכב על אופניו בדרכו למכולת במושב בן זכאי בשפלה. משאית שהגיחה בסיבוב עלתה על המדרכה ופגעה בו. 141 תאונות דרכים קטלניות (לפחות הרוג אחד בתאונה) במעורבות אוטובוסים ומשאיות כבדות (מעל 3.5 טון) אירעו בשנת 2022, לעומת 105 תאונות דרכים קטלניות שאירעו בשנת 2021 במעורבות אוטובוסים ומשאיות. מדובר בעליה של 34%. כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. בהשוואה לנתוני העשור האחרון, שנת 2022 הייתה הקטלנית והמדממת ביותר.

מניתוח הנתונים שבוצע בעמותת אור ירוק עולה כי בשנת 2022 אירעו 1,584 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות כבדות,  כארבע תאונות בכל יום בממוצע. 892 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות אירעו בשנת 2022 בתחום העירוני, כאשר 68 תאונות במעורבות משאיות ואוטובוסים היו תאונות דרכים קטלניות (תאונות דרכים עם הרוג אחד לפחות) יותר מפי שניים ממספר תאונות הדרכים הקטלניות מסוג זה בשנת 2021.

כאשר בוחנים את הערים הבולטות במעורבות אוטובוסים ומשאיות בתאונות דרכים, תל אביב-יפו נמצאת בראש הרשימה האדומה (153 תאונות במעורבות אוטובוסים ומשאיות), ירושלים (140 תאונות במעורבות אוטובוסים ומשאיות), חיפה (63 תאונות במעורבות אוטובוסים ומשאיות), פתח תקווה (35 תאונות במעורבות אוטובוסים ומשאיות) ובאר שבע (32 תאונות במעורבות אוטובוסים ומשאיות).

אלו הנתונים בערי הסביבה:

בפתח תקוה אירעו 35 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, עלייה של 13% לעומת שנת 2021. מתוך תאונות אלה חמש היו קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות) אחת מכל שבע תאונות, 26 קלות  וארבע קשות. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 346 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר, 18 מהן היו קטלניות.

בהרצליה אירעו 8 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, לעומת 13 תאונות בשנת 2021. שבע היו קלות ואחת הייתה קשה. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 106 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר, מתוכן שתיים היו קטלניות.

בכפר סבא אירעו 11 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, לעומת 4 תאונות בשנת 2021. שמונה תאונות היו קלות, שלוש היו קשות. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 92 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר, אחת מהן הייתה קטלנית.

ברעננה אירעו 6 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, לעומת 4 תאונות בשנת 2021. מתוך תאונות אלו אחת הייתה קטלנית, שתיים קשות ושלוש קלות. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 54 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר, מתוכן שלוש קטלניות.

בראש העין אירעו 7 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, לעומת 6 תאונות בשנת 2021. שתיים מתוך תאונות אלה היו קטלניות, חמש היו קלות. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 43 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר.

 

נתונים בולטים בערים נוספות:

בתל אביב- יפו אירעו 153 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, עשר תאונות יותר מאשר בשנת 2021. מתוך תאונות אלה שבע היו קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות) ו-53 קשות. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 1,544 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר.

בירושלים אירעו 140 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, עלייה של 25% לעומת שנת 2021. מתוך תאונות אלה שש היו קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות) ו-52 קשות. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 1,432 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר.

בחיפה אירעו 63 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, עשר תאונות יותר מאשר בשנת 2021. מתוך תאונות אלה 14 היו קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות)- אחת מכל עשר תאונות. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 629 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר.

בחולון אירעו 22 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, ירידה לעומת שנת 2021 בה היו 38. מתוך תאונות אלה שלוש היו קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות) וחמש קשות. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 329 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר, מתוכן 13 היו קטלניות.

בבת-ים אירעו 17 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, ירידה לעומת שנת 2021 בה היו 26. מתוך תאונות אלה 12 היו קלות וחמש קשות. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 293 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר, שבע מהן היו קטלניות.

בראשון לציון אירעו 19 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, עליה לעומת שנת 2021 בה היו 13. תאונה אחת הייתה קטלנית, 11 תאונות היו קשות ושבע קלות. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 188 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר, 8 מתוכן היו קטלניות.

ברחובות אירעו 5 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, ירידה לעומת שנת 2021 בה היו 6. תאונה אחת הייתה קטלנית, אחת קשה ושלוש היו קלות. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 102 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר, 6 מתוכן היו קטלניות.

בבאר שבע אירעו 32 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, עלייה של 33% לעומת שנת 2021. מתוך תאונות אלה אחת הייתה קטלניות (בה נהרג אדם אחד לפחות) ו-13 קשות. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 357 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר.

בנתניה אירעו 27 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, שתי תאונות פחות מאשר בשנת 2021. מתוך תאונות אלה שתיים היו קשות. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 237 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר.

באשדוד אירעו 24 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, בדומה לשנת 2021. מתוך תאונות אלה שש היו קטלניות (בהן נהרג אדם אחד לפחות)- אחת מכל ארבע. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 258 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר.

ברמת גן אירעו 23 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, ירידה של 41% לעומת שנת 2021. מתוך תאונות אלה אחת הייתה קטלנית (בה נהרג אדם אחד לפחות) ו-חמש היו קשות. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 318 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר.

בבני ברק אירעו 19 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בשנת 2022, עשר תאונות פחות מאשר בשנת 2021. מתוך תאונות אלה אחת הייתה קשה. בעשור האחרון (2022-2013) אירעו 287 תאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות בעיר.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כמעט כל תאונת דרכים קטלנית שניה במעורבות אוטובוסים ומשאיות מתרחשת בערים ובישובים. כלי רכב כבדים מעורבים בתאונות דרכים בשיעור גבוה יותר מחלקם במצבת כלי הרכב בשל המאפיינים הייחודיים שלהם – הגודל, המשקל והמהירות. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים נכשל בשנים האחרונות בהסדרת התחום כאשר חסרים אלפי נהגים ואלה שקיימים עובדים לעיתים שעות רבות מעל המותר בחוק, בכלי רכב אשר סובלים מליקויי בטיחות מסכני חיים. אל מול תמונת המצב העגומה משרד התחבורה והבטיחות בדרכים עדיין גורר רגליים בהטמעת הטכוגרף הדיגיטאלי – מערכת בטיחות מצילת חיים שתמנע נהיגה במשך 16 ו-17 שעות כפי שקורה כיום. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים חייבת לאשר את התכנית הלאומית אשר תוביל לירידה של 50% במספר ההרוגים בשנים הבאות, תצמצם את מספר תאונות הדרכים הגבוה במעורבות כלי רכב כבדים ותהפוך את כבישי ישראל למקום בטוח יותר".

עוד נמסר מאור ירוק כי מעורבותם של משאיות ואוטובוסים בתאונות דרכים ובפרט בתאונות דרכים שיש בהן פצועים קשה או הרוגים, גבוהה יחסית בהשוואה לסוגים אחרים של כלי רכב. מצבה של ישראל בתחום זה חמור משל מרבית המדינות המפותחות. כמעט אחד מכל שלושה הרוגים בתאונות דרכים בשנת 2022 נהרג בתאונה עם אוטובוס או משאית. משקל הרכב הכבד, מהירות הנסיעה וגודל כלי הרכב הם מהגורמים המרכזיים להחמרת הפגיעה. בנוסף לכך לתקינות כלי הרכב יש חשיבות רבה ביכולת של הנהג להימנע מתאונת דרכים.

מדובר בפצצות מתקתקות על הכביש והנתונים מדאיגים: 954 משאיות שנבדקו בשנת 2022 על ידי ניידות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשטרת ישראל, 60% נמצאו עם ליקויים המחייבים תיקון או ליקויים מזעריים; 761 אוטובוסים מהתחבורה הציבורית נבדקו בשנת 2022, כאשר ב-24% מהם (181) נמצאו ליקויים; 36 אוטובוסים נבדקו במסגרת מבצע קייטנות כאשר ב-53% מהן נמצאו ליקויים; 246 אוטובוסים והרכבי הסעות תלמידים נבדקו במסגרת מבצע "מנהיג דרך" כאשר ב-42% מהם נמצאו ליקויים.

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר