יורם טהרלב ז"ל צילום DanielTahar, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons
יורם טהרלב ז"ל צילום DanielTahar, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

חמישה אישים יונצחו בפתח תקוה, בהם יורם טהרלב ז"ל

וועדת שמות והנצחה המליצה על הנצחת חמישה אישים בפתח תקוה, בהם אחד מראשוני התעשיינים בעיר ואחד ממיסדי בית העדות. המיקום בו הם יונצחו יקבע בהמשך.

פורסם בתאריך: 18.9.22 07:33

ועדת שמות והנצחה המליצה על הנצחת חמישה אישים בפתח תקוה. חמשת האישים הם יורם טהרלב, משה גלילי, אליעזר שוימר, דוד טזרטס וחיים רוזנבלט. המיקום בו הם יונצחו יקבע בהמשך.

להלן המלצות הוועדה:

יורם טהרלב – היה משורר, פזמונאי, סופר, מתרגם ואחד מעמודי התווך של התרבות הישראלית. השפה העברית הייתה יקרה עד מאוד לליבו והוא היה אמן בכתיבה בה. טהרלב הותיר אחריו מורשת עצומה של מאות שירים, רבים מהם הולחנו וזכו לביצוע של טובי הזמרים, ונעשו חלק מהפסקול הישראלי.  בין שיריו אפשר למצוא שירי אהבה, שירי מולדת, שירי טבע, שירים תנכיים ושירי הומור. משיריו הבולטים: "ישנן בנות", "היה לי חבר היה לי אח", "גבעת התחמושת", "שירו של צנחן", הבלדה על יואל משה סלומון, ההר הירוק תמיד, בפרדס ליד השוקת, עוד לא תמו על פלאייך, קום להתהלך בארץ", ועוד רבים וטובים. בשנת 2018 זכה בפרס שר החינוך לתרבות יהודית. לצד שיריו הרבים, יצירתו המגוונת של טהרלב שזורה כולה בהתכתבות בלתי פוסקת עם מקורות היהדות, ובקריאה רבת השראה, רצינית ומחויכת.

משה גלילי – נולד ב-1916 ועלה לארץ בגיל 20 והגיע לפתח תקוה. בשנות החמישים התחיל לעבוד בסוכנות היהודית בתל אביב, במחלקת העלייה, הקליטה, ההתיישבות, עליית הנוער, ועוד. בשנת 1959 נשלח יחד עם המשפחה לפעול במחנה במעבר במרסיי שקלט עולים מצפון אפריקה בדרכם לישראל. בשנת 1971 נשלח לווינה, למחנה מעבר שקלט עולים מברית המועצות. הוא המשיך את השליחות עד 1974. בשנת 1974 חזר ארצה והתחתן עם צילה גלילי, אשר נרצחה ב-6.7.77 בפיגוע בשוק בפתח תקוה. גלילי היה דמות מוכרת מאד בפתח תקוה. ביתו היה בית פתוח לעולים והוא סייע להם בתחומים שונים.

אליעזר שוימר – ניצול שואה, שהה במחנות אושוויץ ובוכוונואלד. לאחר המלחמה ניהל את מחלקת העלייה בברטיסלבה ועלה ארצה בשנת 1954. מילא תפקידים בכירים בבנק המזרחי, היה יו"ר הגמלאים. נמנה עם מייסדי ומקימי "בית העדות" בניר גלים וחבר בהנהלה. חבר המועצה הדתית בפתח תקוה וגזבר במשך 38 שנים. יזם וארגן מידי שנה את אירועי ההקפות השונות בעיר. עמד בראש ארגון קמחא דפסחא ופעל רבות למען בתי הכנסת פיתוחם וקיומם. בשנת 2001 הוענק לו תואר יקיר העיר.

 

דוד טזרטס 1986-1910 – נולד בעיר "אדרנה" שבטורקיה. בהיותו בן עשר היגר עם משפחתו לרומניה, אביו יוסף טזרטס ז"ל שימש כרב הקהילה וכחזן בית הכנסת עד לפטירתו בשנות החמישים. בשנת 1939 חשו היהודים את האנטישמיות ברחבי רומניה. טזרטס עלה לישראל ב-6 במרץ 1939, באוניית המשא "אסתיר" עם 724 מעפילים מפולין, מרומניה גרמניה ואוסטריה. לחם בצבא ההגנה לישראל כחובש, פעיל מפלגת הציונים הכלליים, חבר בארגון הסוחרים, פעל בקבוצת מכבי פ"ת, תרם לארגונים רבים, לישיבות, למוסדות ליתומים ולמוסד לעיוורים ועוד.

רוזנבלט חיים – ציוני, פרטיזן לוחם, מתנדב, מראשוני התעשיינים וממקימי ענף הבורסקאות באזור התעשייה סגולה. בעל עיטור לוחמי המדינה על חלקו במאבק לתקומת ישראל ממשרד הביטחון ובעל אות המלחמה בנאצים. משה נלחם כפרטיזן ונפצע קשה, לאחר המלחמה הגיע לאיטליה ושם התנדב ולימד ניצולים עברית עד עליתם לארץ. מיד עם עלייתו, נעצר ע"י הבריטים והועבר עם חבריו מהאונייה לאי קפריסין. כשחזר לישראל הקים מפעל לבורסקאות בעיר ועזר בידע המקצועי לאחרים להשתלב בענף. משה מצא את מותו בתאונת עבודה במפעל בסגולה שהקים במו ידיו.

ראש העירייה, רמי גרינברג, אמר: "אנחנו נמשיך להוקיר תודה לאישים החשובים שעיצבו את דמותה של העיר והעם וכן נפעל כדי לשמר את האירועים ההיסטוריים לטובת הדורות הבאים שגדלים בעיר. פתח תקוה תמיד תזכור את עברה ואת העובדה שבזכות אנשי מעשה ערכיים היא משגשגת היום".


הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו


תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"מלאבס - פתח תקוה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר