מאיה (סורמלו) בן ישראל:
"מאחר ואני אם לילדים הלומדים במערכת החינוך תשובתי במילה אחת הינה: תלוי. בכמה מילים: תלוי אם תהיה תכנית חלופית מסודרת ומלאה. לכאורה, מדובר ברעיון מבורך ומרובה יתרונות: תכנית כזו מאפשרת למשפחות שההורים עובדים חמישה ימים בשבוע וידם משגת, זמן איכות עם הילדים: בילויים משותפים, טיולים, סופ"שים ארוכים, משחקי העשרה, ספורט ועוד. מנגד, בתוך עמי אני חיה. כמחצית מהשכירים במשק עדיין עובדים שישה ימים בשבוע. רבים מהעובדים ביום שישי הם אנשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך שיקשה עליהם לשאת בנטל החלופה של יום חופשי בהינתן עוד יום חופש. המשמעות היא אווירת חוסר מעש ובטלה לילדים. הסטטיסטיקה הרעה מלמדת כי אלה כרוכים באירועי אלימות ותאונות (הן בבית והן ברחובות). בנוסף, חרף העובדה כי מעבר לחמישה ימים יגרור חיסכון לרשויות, יש להמציא אלטרנטיבה כגון הפעלת תכניות העשרה ומתנ"סים באותו היום. השאלה, האם מדובר יהיה בהמלצה בלבד ומי ייקח בזה חלק. בהיותי הן פעילה חברתית והן פעילה בוועדי בתי הספר אינני יכולה להיות בעד תכנית כזו אלא אם תביא בחשבון לצד היתרונות, בצורה שלמה את הקשיים והבעיות שעולות ותספק פתרונות." (בן ישראל היא פעילה חברתית)
חגית ויחנסקי:
"לדעתי חופש ביום שישי יכול להיות משהו חיובי לחלוטין, אבל רק כל עוד לא יוסיפו לתלמידים שעות נוספות על המערכת הרגילה של השבוע. כמי שעובדת, חיה ונושמת את החיים של בני הנוער, בכל יום אני רואה ושומעת מהם כמה בתי הספר מכבידים עליהם במטלות עד שלפעמים אין להם זמן לחיי חברה. הרי הילדות חולפת מהר וכמובן שלא תחזור. עבודה, לימודים, מטלות והתחייבויות יהיו להם עד יומם האחרון. זה כמובן לא אומר שלא צריכים ללמד אותם מחויבות לחיים אבל גם לא צריך להעמיס עליהם יתר על המידה. אי לכך, דעתי איתנה בנושא החופש. מצד שני אני בטוחה שהרבה הורים אחרים יתנגדו לזה מכיוון שבמקרה של חופשה הילדים יישארו באחריותם ויצטרכו לדאוג להם לסידור. אבל אני חושבת הפוך, עם הזמן כולם יתרגלו לכך וימי שישי יהפכו ליום חופש לכל המשפחה, הילדים ירוויחו, ההורים ירוויחו זמן איכות עם הילדים וכל זה בלי לדבר על כך שזה ייתן זריקת צמיחה למשק". (ויחנסקי היא בעלת סטודיו למחול)
יצחק עופרי:
"מוסדות החינוך ומערכת החינוך מושקעות בממון רב, במקצועיות ובתכנים מתקדמים. התברכנו בדור משכיל ונורמטיבי השואף להגדרה עצמית והשכלה רחבה. השבתת המוסדות ביום שישי יכול להסב נזק כלכלי למערכת החינוך, תוך אבדן הכנסה למשפחות עובדות. שינוי כזה, עלול לפגוע בהכנסת המחנכים וליצור הוצאות אחזקה גדולות למוסדות ודאגה להורים. את המערכת החינוכית, קשה למלא בחסרון השעות, ותוספת שעות יומיות יכבידו ללא צורך על מערכת החינוך, על התלמידים ועל ההורים. יום חופשי נוסף, סמוך ליום השבת, יכול לדעתי להסב רפיון ברמת הלימודים וניצול הזמן הפנוי לפעילות סרק. יום לימודים ביום השישי לדעתי, הוא טוב להורים, למערכת ולתלמידים. אולם, ישנם מגזרים שם הלימודים יתקיימו תמיד גם ביום שישי, ואותם המגזרים השוקלים השבתת הלימודים ביום שישי. במבחן התועלת וההפסד, ממליץ בעד התועלת של קיום לימודים ביום השישי". (עופרי הוא יו"ר האגודה למען החייל בעיר ויקיר העיר)
שרה הפטל:
"לא ניתן לתת תשובה חד משמעית לוויתור על הלימודים בימי שישי. לכאורה מדובר ביום לימודים קצר ודי מבוזבז, במיוחד כשמדובר בבתי הספר היסודיים. הילדים לא מספיקים להגיע ליום הלימודים וכבר חוזרים. הסעות התלמידים ביום זה יוצרות קושי ועומס לאותם אנשים שרוצים לנצל את יום שישי לסידורים ולקניות ומוצאים את עצמם בפקקים. בימי שישי רוב המשק לא עובד. הורים ומורים יוכלו לנסוע לסופי שבוע ארוכים, או לצאת לבילויים משפחתיים ביום שישי. הדבר טוב במיוחד למשפחות דתיות וחרדיות, שלא יכולות לעשות בילויים משפחתיים רחוקים בשבתות. מצד שני, למרות היתרונות המסוימים, צריך לזכור ששינוי כזה דורש היערכות אחרת של המערכת וההורים. ייתכן ולא ניתן יהיה לוותר על השעות הללו שיתווספו למערכת הלימודים בימי השבוע. יהיה צורך לדאוג לתלמידים, במיוחד אלו הלומדים בחטיבות ובתיכונים, לארוחת צהרים חמה, בשל התארכות יום הלימודים וזה עלול להשפיע גם על שעות החוגים שלהם. יהיה צורך להגיע להסכמי עבודה חדשים עם המורים וגם עם הצהרונים. בנוסף, אותם הורים שכן עובדים ביום שישי יצטרכו למצוא סידור לילדים שיהיו בבית בימי שישי. כלומר, זהו רעיון שצריך לחשוב עליו היטב ולשקול לפני קבלת החלטה". (הפטל היא ראש אגף תרבות בהסתדרות)
תגובות