חגית ויחנסקי:
"לדעתי יש במערכת החינוך המון מקצועות מיותרים כשבפועל הילדים צריכים ללמוד איך להתנהל בחיים האמתיים וללמוד איך לשלוח דואר אלקטרוני או איך לכתוב קורות חיים. אלו דברים חיוניים שרצוי להכניס מעת לעת למערכת השבועית שלהם. אבל לצד מקצועות כמו אזרחות והיסטוריה הייתי מכניסה למערכת החינוך באופן רשמי מקצוע שהייתי קוראת לו 'דרך ארץ' שייכנס למערכת השעות פעם בשבוע בו צריך ללמד את הילדים איך לנהוג בזולת, להעמיק בנושא וליצור דיאלוגים ומבחנים שגורמים לילד לחשוב מה היה קורה אילו היה מתנהג כך או אחרת ואילו השלכות יהיו למעשיו על המשך החיים שלו, של בארץ בפרט ועל החיים בעולם בכלל. אולי זה יביא לשינוי התנהגותי ומחשבתי עמוק אצל בני הנוער". (ויחנסקי היא בעלת סטודיו למחול)
אייל אחיאל:
"הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסא. מתמטיקה, אנגלית, פיזיקה, כימיה ועוד – אלו מקצועות מוגדרים במערכת החינוך שנועדו לספק מה שיותר יחידות בבגרות, לשפר את מבחני המיצ"ב ולהאדיר את שמם של בית הספר, הרשות ומשרד החינוך. בפועל, כאשר בוחנים את היכולות והידע בשיטות הקיימות מגלים הרבה מאד כשלים וחוסר ידע תפעולי במקצועות השונים. המבחן האמיתי של ההצלחה הוא בניסיון, בפרקטיות ובעשייה של הילדים במהות המקצועות על ידי למידה ניסיונית. לא רק חוברות, מחברות ומבחנים. דוגמא מצוינת לפעילות כזו היא פעילות שיצר משרד החלל והטכנולוגיה יחד עם הרשות. הילדים בקייטנה חוו שינוי תפיסתי ומחשבתי. לדעתי צריך לעשות זאת גם במקצועות הבסיסיים. לאפשר לילדים להתנסות בפועל, לחשוב מחוץ לקופסא ולא להשאיר את החומרים תיאורטיים. כל זה ייתן להם כלים לעתיד". (אחיאל הוא יו"ר הנהגת בית הספר נעמי שמר, עוסק באבטחת מידע)
יצחק עופרי:
"תפקידה של מערכת החינוך הוא להקנות השכלה, ערכים, מסורת, מידות טובות, כלים להתמודדות כלכלית והישג אישי. מבחר רב של תכניות ומקצועות לימוד מוצעות בהתאמה לתלמיד ולמחנך, במטרה להפיק את המרב מהיכולות האישיות והשאיפות החברתיות של כל פרט. יש מקצועות שנמוגו עם הזמן, ולעומתן נוצרו מקצועות חדשים נדרשים, המותאמים לרוח הזמן. לדעתי, יש מקום למקצוע "אשכול חובה" חד שנתי חדש, שיתרום ידע בסיסי בחשמל, בבניין, בנגרות, במכונאות, במסגרות, ובאחזקת בית. כמו כן ידע בסיסי במטלורגיה, בגיאולוגיה ובאסטרולוגיה. המחשוב, האלקטרוניקה והמקצועות האקדמאים, ימשיכו גם בעתיד להיות חשובים ונדרשים. אך הבנת היסודות המוצעים בזה, והשימושים הנלווים להם כדרך חיים, יועילו למערכת ולפרט במפגשים יום יומיים לתמיד". (עופרי הוא יו"ר האגודה למען החייל בעיר ויקיר העיר)
דוד חג'ג':
"מערכת החינוך מלמדת הרבה מקצועות חלקם חשובים מאוד וחלק פחות. לא פעם עוברת בי התחושה שקובעי תכניות הלימוד לא חיים בארץ חמת המזג הזו, לא מסתובבים ברחובות, לא נוהגים בכבישי הארץ ולא בדיוק מחוברים לרשתות החברתיות. מה שנעשה שם הוא רק קצה ההתלהמות, הגסות והכוחניות. חייבים להכניס לתוכנית הלימודים מגיל צעיר את כל נושא תרבות הנהיגה, ההתנהגות בכביש, תאוריה ונהיגה בטוחה. אלפי משפחות איבדו את היקר להם בגלל התנהגות הנהג הישראלי. זה חייב להיות חלק משמעותי מתוכנית הלימודים. מי שרוצה להבין כמה חשוב הנושא שיצא עם הרכב לנסיעה קצרה ברחבי העיר. תראו לא מעט, בני נוער עם האופניים החשמליים נוסעים נגד כיוון התנועה ועם פלאפון ביד. זו סכנה ברורה ומידית. אם מערכת החינוך תתגייס לשנות את תרבות הנהיגה הישראלית זו תהיה תחילת הדרך לעיצוב דור הנהגים הבא. משם צריכים לצאת התלמידים עם הכלים הבסיסים ועם החשיבות בתרבות נהיגה נכונה, מתחשבת ועל פי חוקי התנועה. רק כך כבישינו יהיו בטוחים יותר". (חג'ג' הוא פעיל חברתי)
תגובות