עידן כהן, קומיקאית. תזכרו איפה שמעתם לראשונה את השם. מדובר בכוכבת רשת חדשה בפוטנציה שהולכת להטריף בקרוב את ישראל. כהן, בימים אלה חיילת בצה"ל, שחררה השבוע ביוטיוב שיר ראשון שתוך מספר שעות הפך להיות להיט ברשתות החברתיות. אבל זו אינה העבודה הראשונה של כהן. קצת אחרי שהתגייסה הפיקה סדרת סרטונים ויראליים ברשת בה היא משחקת את דמותה של סיוון – חיילת ערסית טובת לב, וצברה לעצמה קהל מעריצים גדול ואלפי עוקבים שממתינים בכיליון עיניים לסרטון הבא. בעקבות התגובות הטובות החליטה כהן ליצור לעצמה דמות פיקטיבית מוסיקלית חדשה בשם IC – שהם ראשי תיבות של שמה. השבוע כאמור שחררה את הקליפ הלא שגרתי ICBANNA, יחד עם דניאל חן המשחק את דון חוחובה. הקליפ, עשוי ברמה בינלאומית ובמקצועיות ראויה לשמה, מושקע ומהרגע הראשון מדביק את הצופים למסך. אל תנסו להבין את המילים משום שהשיר הוא בג'יבריש – וכהן מביעה בו הרבה מאוד הומור וטונות של ביקורת פארודית חברתית בדיוק כמו שעשתה עם סיוון.
IC הפיקטיבית לא נותרה ללא קורות חיים, ואלו מרשימים דווקא. היא נולדה בפילדלפיה והגיעה מבית עני. גדלה עם סבתא שלה בקרוואן ובגיל 14 עברה להוליווד שם גילה אותה צייד כישרונות. דמותו של דון חוחבה נולדה בעיר ליצ' וגדל עם אמא שלו שהייתה מכורה לסמים ואבא נכנס לכלא בגין צריבת דיסקים. הוא התחיל לעשן סמים בגיל 13, עשה קעקוע ראשון בגיל 14 וכמו הרפארים הכבדים גם אותו גילה צייד כישרונות. הצמד חמד הזה נהיה מפורסם בכל רחבי ארצות הברית והלהיט שלהם הושמע בכל בית אמריקני.
ביונסאה, כאילו כזה
טוב, כמו שכבר הבנתם הירידה לפרטים היא תמה חוזרת אצל כהן. מדובר ללא ספק ביוצרת ומפיקה מהנמרצות שצצו פה בשנים האחרונות. בשלב זה אנחנו מציעים שתצפו בקליפ החדש. חזרתם? אז איך הצליחה כהן שהקליטה את השיר באולפן עם מספר חברים, לצרף לו קליפ מושקע ואיכותי. "הייתי באולפן עם כמה חברים והקלטנו שיר בג'יברש בשביל הכיף", היא מספרת השבוע. "החלטנו לעשות פרודיה להיפ הופ ומפה לשם יצא לנו שיר שלם. אני שרתי את הבתים ואת הפזמון ודניאל חן שהוא סטנדאפיסט היה על תקן הרפאר הספרדי את השאר. כשסיימנו את השיר שלחנו אותו לכמה די. ג'י גדולים בארץ וכולם עפו על זה בטירוף. שיר בג'יבריש, אתם קולטים? הבנתי שאם אני רוצה שזה יצליח, אני חייבת לעשות קליפ. החזון שלי, כמו כל דבר שאני עושה, היה ליצור אותו ברמה הכי גבוהה".
כהן גייסה את כל החברים שלה בתחום וייצרה הפקת גרילה מושקעת שנראית כמו מיליון דולר. "עשינו קליפ בשווי של 250 אלף שקלים והכל בחינם. זה יצא מדהים", היא מתלהבת. "מדובר בסוג של פרודיה בין IC שהיא שילוב של כמה דמויות מוחצנות כמו ביונסאה, ראיינה ואחרות שעושות ניתוחים פלסטיים ודון חוחובה שהוא הליין הספרדי. ראינו במוחנו ערסים רוקדים את השיר במועדונים, בלי שהם מבינים מילה – וזה כבר הופך למציאות. השיר עלה ליוטיוב ותוך פחות מ-24 שעות הוא הגיע ל-50 אלף לייקים. אנחנו מקבלים עליו תגובת מאינדונזיה ומאל-איי. אנחנו נמצאים ב-24 הסרטונים החמים וכולם מפרסמים אותנו".
למה ליצור דמויות ולא להיות עידן?
"אני קומיקאית ולא זמרת. אני יודעת קצת לשיר, אבל אני אוהבת להצחיק. אם זה היה קליפ של עידן זה היה שונה לחלוטין. אני לא הייתי מצטלמת בבגד ים ובמעיל פרווה. כל עוד מדובר בדמות שאני משחקת אז ממש לא אכפת לי. אני שחקנית ואני קומיקאית".
את לא מפחדת שאנשים יתבלבלו בינך לבין הדמות שלך?
"כבר עשיתי כמה דמויות בחיים שלי, ובכל פעם דמות אחת תופסת יותר תאוצה מהדמות הקודמת. ואחרי הכל אני לא מאבדת את עידן. מי שמכיר את עידן האמתית הם האנשים הקרובים אלי. אני גם לא מחזיקה מעצמי כוכבת רשת. כוכבת רשת זה יותר בנות שמדברות למצלמה בשם עצמן וזה גם באסה, כי ראיתי אותן בהופעה והן חייבות להיות מוחצנות גם בחיים האמתיים שלהן מחוץ למסך".
כך הגעתי ל"הצינור"
נלך קצת אחורה לסיוון שהתחילה את פיצול האישיות של כהן. קליפים כהן הפיקה עוד לפני הצבא אבל העסק החל לתפוס תאוצה לאחר מכן. את הדמות של סיוון, חיילת ערסית היא המציאה כשהחליטה לעשות את הבלתי אפשרי – ליצור סדרה אמריקאית בפייסבוק. "הדמות של סיוון זכתה לגל פסיכי של תגובות והיו לה הרבה מעריצים", היא מספרת. "הכל התחיל מהחלום שלי לעשות סידרה ברשת וסיוון תפסה את הקהל שלה. המכונה המשותף שלה עם כולם הוא ההומור הנמוך שלה דווקא. כבר היו כמה דמויות ערסיות קיצוניות שקומיקאיות בנו עליהן קריירות אבל לא כזו, עמך ממוצעת. הופעתי בדמותה גם בסנטאדפ והגיעו הצעות לעשות פרסומות, אבל אני עידן וכמו עידן נמאס לי מהר מאוד. ברגע שמיציתי, המשכתי הלאה".
הדמות הבאה הייתה דאשה. "דאשה היא יוטברית, ולמרות שהיא הצליחה מאוד הפסקתי איתה אחרי חמישה פרקים. עכשיו אני IC. צריך להבין שבשום שלב לא הרגתי את הדמויות שלי, הן קיימות ואנשים כל הזמן מבקשים שאחזור אליהן. אולי בעתיד".
כהן נולדה וגדלה בפתח תקווה, לקחה חלק בעבודה באגף הנוער העירוני אבל תמיד רצתה להיות קומיקאית. "תמיד הייתי מחוברת לעולם התקשורת", היא נזכרת. "בכיתה ז' התחלתי תוכנית אינטרנט שתמיד הייתה במקום הראשון וצריך להבין שזה היה כשיוטיוב היה עוד בחתוליו. בכיתה י"א נכנסתי למגמת תקשורת בתיכון 'גולדה' ועשיתי סרטים שזכו בכל מיני תחרויות. בשלב מסוים התנדבתי במד"צים בפתח תקווה והמשכתי למסלול בגרות חברתית. בכיתה י"ב הפכתי להיות מנהלת פרויקטים ותוכנן שנעשה אירוע למען הקהילה. המטרה הייתה להפיק משהו קטן ואני החלטתי לעשות משהו יותר רציני. כתבתי עם חברה הצגה במשך שלושה חודשים בשם 'הנה באה השמש', הראנו את זה לאגף הנוער ובהתחלה הם היו סקפטיים אבל מהר מאוד הם הבינו שאנחנו רציניות. עשינו אודישנים, השגנו תפאורה ומילאנו את אולם 'שרת'. כל הכרטיסים נמכרו תוך כמה ימים. הכסף נתרם לבית ספר לחינוך מיוחד. אחר כך ליאור ואני זכינו בפרס. היינו בחמשת המעשים הטובים בארץ".
אחרי ההצגה, כשסיימה את התיכון טסה כהן לאמסטרדם. "שם עלה לי רעיון לעשות קליפ על דברים שאומרים מלשב"ים (מועמדים לשירות בטחון)", היא מתגאה. "צילמתי את הסרטון והוא עלה לפייסבוק וליוטיוב וזכה לחשיפה מטורפת. אני לא מגזימה. בעמוד הפייסבוק של חיילים מצייצים זה הגיע לכמעט מיליון צפיות. בתוכנית הטלוויזיה הצינור בקשו ממני להמשיך לעשות סרטונים וכך זה התחיל".
הוליווד מחכה לי
אז כמו שהבנתם, כהן היא לא זמרת היפ הופ, היא לא חיילת ערסית, היא קומיקאית ויוצרת תוכן. אז נכון, יש לה עוד דרך ארוכה לעשות, אבל את דמי הרצינות שלה היא כבר שילמה. ולמרות זאת, דווקא במשפחה בהתחלה לפחות, לא כל כך הבינו את החיידק.
"ההורים שלי לא תמכו ברעיון להיות שחקנית בכלל", כהן מודה. "מבחינתם זה לא מקצוע יציב כלכלית והם דחפו אותי ללמוד מקצוע עם רגליים על הקרקע. לפני חודש אבא שלי ראה את הקליפ ואת התגובות ונראה לי שהוא התחיל להבין".
מאיפה האמביציה?
"אני חייבת להגיד שמה שחישל אותי זה שעשיתי הכול לבד. לא הייתי מתאמצת לעשות דברים כל כך גדולים אם זה היה מגיע בקלות. זה תחום קשה, בטח לבת. אבל אני לא מתכוונת לוותר. יצירת תוכן זה קולע בדיוק למה שאני אוהבת, זה לביים את התוכן שאתה משחק בו, זה ממש לביים את עצמך".
תני טיפ, איך יוצרים תוכן וויראלי ברשת?
"קודם כל למצוא את הרעיון לסרטון. את הבסיס. ביום עולים לי למעלה מ-10 רעיונות, וכשאני מתאפסת על רעיון אחד תוך שתי שניות אני מתקשרת למי שאני צריכה ומריצה את ההפקה. ההפקות שאני עושה הן בחינם, כי אנשים מבינים כמה וויראלי זה יכול להיות. יש לי המון חברים צלמים שאוהבים לעבוד איתי ואני מביאה את כל כוכבי הרשת לשחק. לא מזמן היה את הפיגוע בפתח תקווה עם בעל הפיצרייה שנתן את הקרש בראש למחבל. אחרי שראיתי את זה עלה לי רעיון לעשות פרודיה על הנושא ויצרתי את רחל, שנתנה קרש חיתוך בראש למחבל. זה עלה בצהריים, התקשרתי לכמה חברים ויצרנו את הסרטון. הוא אומנם לא הגיע להרבה לייקים כמו הסרטון עם המכונית ששבר את האינטרנט עם 600 אלף צפיות וזה רק אצלי, אבל לכל סרטון יש את הקטע שלו".
מי הקהל שלך?
"עד לא מזמן גילאי 18-24 חיילים ומעלה. כשהעברתי גם לאינסטגרם הצטרף גם קהל צעיר יותר. אבל אני מעדיפה את הקהל המבוגר יותר, כי ההומור שלי הוא יותר גבוה".
לאן מפה?
"אולי זה יישמע קצת יומרני, אבל אני רוצה ברגע שאני משתחררת לטוס לעבוד בהוליווד. יש לי שם כבר כמה קונקשנים ואני רוצה ליצור תוכן, לעשות סרטים בהוליווד".
נשמע מאתגר.
"כן, תראי אף פעם לא למדתי את התחום, לא אהבתי ללמוד בבית הספר והיום אני מצליחה להסתדר רק בזכות העשייה. וויתרתי על הלימודים ולשמחתי ההורים שלי כבר קיבלו את זה. אני רוצה לעשות סרטים, רוצה להיות הדבר הבא ולהצליח".
טוב, אבל עד אז, את בטח בטירוף עם הקליפ החדש.
"התגובות ממש טובות. יש אלפי לייקים ויש גם דייס לייקים וזה בעיקר של ילדים קטנים שלא הבינו את המשמעות של השיר והפרודיה, שזו הייתה הכוונה שלנו מלכתחילה. צריך להבין את הטירוף. כבר התחילו לפנות אלי חברות מתחרות שרוצות את זה לסלולר. אני כרגע מאוד מבולבלת, כי אני קומיקאית והעולם הוא גדול מאוד, אבל אני בטוחה שאסתדר, כמו שהסתדרתי עד עכשיו".
שיטפון כתבות היפ הופ בעיתונות הממסדית - תדר הראסטה
[…] לינק לכתבה במאלבס […]